TimeToMarket #88 - Ți-e ușor să spui NU? 10 variante de refuz fără să te simți prost

 

Ți-e ușor sau greu să spui NU?

10 feluri de a refuza în mod amabil și fără să te simți vinovat(ă)

 

Notați fiecare câte un lucru care nu vă reușește așa cum ați vrea”, am cerut săptămâna trecută unui grup de colaboratori, ca să lucrăm apoi la a îmbunătăți performanțele pentru fiecare. Dintre toți, Roxana a ieșit în evidență cu ce a notat: ”Mi-e greu să spun NU”. Bună temă de discuție, m-am gândit, câteodată un NU la momentul potrivit ne-ar fi de mare folos, fiecăruia. Chiar și Steve Jobs avea o părere despre acest subiect:

”Focus is about saying NO.” - Steve Jobs

Părintele Apple e citat pentru diferite chestii deștepte pe care le-ar fi spus, unul dintre sfaturile lui subliniind că ar trebui să spunem ”Nu” mai adesea lucrurilor care ne distrag de la ce e cu adevărat important pentru noi. Acesta e doar unul din motivele pentru care poate că ar trebui să-i facem un loc mai bun și o primire mai caldă lui ”Nu” în viața noastră.

Desigur că ne displace și că ne vine greu să spunem NU. Din păcate, însă, ezitarea de a spune ”Nu” ne poate băga în tot soiul de încurcături. Când altul îți cere să faci ceva pentru el, eventual ”urgent”, iar asta te obligă să te oprești din ceea ce făceai pentru tine, gândești la fel ca Roxana. Ca prieten, dificultatea de a refuza te pune uneori în situații dificile sau jenante; în calitate de coleg te transformă în victima unor mai mici sau mai mari dar mereu repetate abuzuri; ca subaltern asta duce sigur la supra-încărcare, întârzieri, erori și stres suplimentar; ca șef îți grevează serios performanța actului managerial.


Cei cărora le spui DA, când simți că ar trebui să îi refuzi, îți fură timp!

Timpul e singura ta resursă ne-regenerabilă. Odată pierdut, nu poate fi recuperat, suplimentat, re-alimentat. E dus. E dus undeva unde lucrează pentru altul și nu pentru tine. De ce ai vrea asta? Ia-ți timpul înapoi! Spune NU hoților de timp când e cazul!

 

De ce e atât de greu uneori să spui NU? Posibile explicații psihologice:

Vine din prima copilărie, când ni s-a accentuat reflexul de a nu contrazice autoritatea adulților.

Simți nevoia de a place, tuturor dacă s-ar putea.

Te temi că un refuz te va face să pari o persoană ”nașpa” în colectiv.

Nu ești sigur(ă) de valorile tale.

Nu ai, uneori, clare prioritățile pentru tine în viață.

Îți place să ajuți, din milă omenească sau dintr-un complex de vinovăție socială.

 

Cum ajungi în situația de a ți se cere ceva la care trebuie să spui NU?

Trei tipuri de situații sunt cele mai frecvente:

1. Procesul pe care îl desfășori nu e bine organizat și îți crează suprapuneri. Nu poți face două lucruri odată, deci trebuie să spui ”nu” la unul din ele;

2. Ai de a face cu o persoană cu mare abilitate de convingere, un adevărat ”vânzător” dar nu ai vrea să ”cumperi” ceea ce îți propune;

3. Un prieten/amic/coleg chiar e în dificultate dar nu poți sau n-ar fi bine să îl ajuți.

La ce ”tehnici” recurg cei din jurul tău ca să te facă să zici DA (învață să le recunoști):

- Te amenință (din ton, din vocabular, din atitudine)

- Se ”smiorcăie” (te ating emoțional)

- Te fac să te simți vinovat/co-responsabil (”Avem de rezolvat ...” când de fapt e doar problema lui)

- Te ”perie” (”Tu știi cum se face asta...”)

 

De ce nu e bine nici pentru tine și nici pentru ceilalți să spui DA la toate cererile? Gândește-te la:

Timpul tău Vs. Timpul celuilalt;

Încurajezi un comportament păgubos pentru toți; 

Faci posibile evenimente nepotrivite;

Nu dai și altora șansa să se remarce făcând;

Faci treburi ne-importante pentru tine și rămân nefăcute cele importante;

E ineficient pentru organizație ca un om să facă prea multe și altul prea puține.

 

7 motive ca să începi chiar de azi să spui NU mai des:

Câștigi timp;

Obții mai mult respect din partea celorlalți;

Treaba ta va fi făcută mai bine;

Îți eliberezi potențialul pentru dezvoltare personală;

Rămâi loial convingerilor/valorilor tale;

Accepți realitatea că nu poți place tuturor;

Când spui NU la ceva, spui de fapt DA la altceva mai important și mai valoros.

 

10 tehnici de refuz frumos - Alege ce ți se potrivește și aplică!

Poate că nu toate dar sigur câteva dintre următoarele moduri de a spune NU fără să te simți prost pot fi aplicate și de tine, chiar de azi.

Nu vei părea cinic, ci doar practic (cum cel care îți cere să faci ceva pentru el este deja, oricum).

Ține minte regula generală:

 

<< REFUZÂND FRUMOS PE CINEVA ATUNCI CÂND TREBUIE, FACI UN BINE ȘI LUI ȘI ȚIE. >>

 

Nu are rost să îți propui să te schimbi radical și brusc. Dacă ai fost o persoană (prea) amabilă până acum, n-o să devii opusul ei începând de mâine. Ia-o treptat, introdu schimbările pe rând. Nu îți propune să schimbi dintr-o dată pe ”Da, te ajut!” în ”Nu, refuz să te ajut!”; de așa ceva ți-e teamă și e normal să-ți fie. Dar poți schimba

”Da!” -ul necondiționat de până acum

cu

”Da, te ajut, dar în alt fel și în alt moment”.

 

Îți garantez că, în cel puțin jumătate din cazuri, acela care îți cere să faci ceva pentru el fie o să accepte amânarea până atunci când pe tine nu te va mai încurca să îl ajuți, fie n-o să vrea să aștepte și o să rezolve fără tine.

 

E nevoie să mă ajuți cu treaba asta. E urgent!” - ți se spune.

În loc să spui ”Da”, să te oprești din ce făceai și să te apuci de treaba cerută, exersează următoarele posibile răspunsuri alternative la cererea de de mai sus și vezi care au cel mai bun efect pentru tine:


1. ”Da, dar peste 10 minute” – Comunici astfel că ai și tu treabă, nu stai degeaba. Răspunde așa la cât mai multe cereri de la alții și vei vedea că unii o să facă singuri în loc să aștepte, iar alții vor înceta să mai ceară;

2. ”Da, dar după ce rezolv [numele unei sarcini] pentru [numele unui șef]” – Aproape sigur cel care îți cere ceva nu vrea să supere pe șef, așa că de multe ori va renunța la cerere;

3. ”Dacă accept să te ajut, uite ce o să fie prost pentru tine [explicația], așa că de fapt cel mai bine te ajut dacă te las să faci tu” – Știa și el asta dar era mai comod așa, acum știe că știi și tu;

4. ”Te rog să înțelegi că eu văd lucrurile așa [explicația], deci eu consider că ar fi nepotrivit să te ajut” – Ajută-l să își exerseze empatia;

5. ”Aș fi bucuros să te ajut dar hai să dăm de data asta o șansă și altora să se afirme” – Apel la rațiune, poate că mai sunt și alții pe care să încerce să îi abuzeze;

6. ”Azi nu.” – Eu folosesc uneori acest răspuns către cerșetorii cărora aleg să nu le dau și astfel nu mă simt prost că nu le-am dat de data aceea;

7. ”Mai am ceva de făcut, tot urgent. Verific cu șeful care să fie prioritatea și te anunț” – După ce clarifici prioritățile, informează-l pe cel a cărui treabă se amână, ca să nu aibă așteptări greșite;

8. ”Procedura de lucru / Politica firmei / Regulamentul îmi limitează posibilitățile de a te ajuta; pot să fac pentru tine doar [ce poți face fără să te încurce pe tine]” – Nu prea se pune nimeni cu asta;

9. ”Te-aș ajuta dar, așa grăbit cum sunt acum, aș putea să fac ceva greșit; răspunzi tu?” – Îi amintești că, deși el îți ”delegă” ție să faci treaba, responsabilitatea pentru rezultat rămâne a lui;

10. Corectează procesele - Vorbește cu cei responsabili, ca să se modifice ordinea activităților sau timpii, pentru ca data viitoare să poți accepta ce ți se cere fără să te mai încurce cu alte treburi ale tale.

 

Structura răspunsului

Contează ce spui dar contează și mai tare CUM spui. Se recomandă ca răspunsul tău să fie compus din trei părți, ca un sandwich (partea consistentă la mijloc):

- mai întâi: Ceva frumos - o apreciere la adresa celui care îți cere

- apoi: ”Da, dar...” - Oferta ta de ajutor, limitat la scenariul care nu te încurcă la treburile tale

- termină cu: O încurajare - și asigurarea că, dacă chiar e nevoie, rămâi disponibil

 

Formatul răspunsului poate, așadar, să arate astfel:

”E important/interesant/grav/frumos ce spui tu + da, te pot ajuta, dar numai așa ... + succes, sunt sigur că ai să te descurci!”

 

Important de adăugat la un refuz, pentru a-l face mai ușor de acceptat:

Zâmbește!

Nu-ți cere scuze exagerat! (te va face să te simți vinovat și nu e cazul)

Ton calm, egal, fără emoție, asertiv (nu defensiv) și întoarce-te repede la treaba sau la tema anterioară.

 

Observații:

1. Observă, te rog, că în toate cele 10 exemple de mai sus refuzul se face numai cu formule pozitive de exprimare, aproape fără a folosi, de fapt, cuvântul ”NU”. Exprimarea pozitivă, fără ”nu”, face refuzul mult mai  ușor acceptabil.

2. Înainte de a refuza ceva treabă, ține cont și de povestioara următoare și vezi dacă și cât ți se aplică:

Prietenul meu L. a fost bolnav. S-a operat și a stat în spital vreo două săptămâni, apoi a trebuit să se recupereze încet, stând acasă. După vreo patru săptămâni mi-a zis că ar cam trebui să se ducă iar la serviciu. L-am sfătuit să-și vadă prioritar de sănătate, să își termine complet recuperarea fizică. ”Crezi că nu se descurcă colegii și fără tine?” l-am întrebat. Și L. mi-a răspuns: ”Tocmai, mă tem că vor vedea că se descurcă...”

 

Toate astea sunt doar câteva dintre cele ce ar fi de spus despre subiect. Mai multe oricând dacă vom continua comunicarea sau dacă alegi să participi la instruirile noastre practice; atenție unele sunt acum la preț redus iar altele chiar gratis! 

Vrei detalii despre oricare dintre cele de mai sus? Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.  

Vrei să te instruiești practic și rapid pentru a comunica mai eficient și pentru a-ți crește performanțele? Alege, ai de unde!

 


Vrei să împărtășești cu prietenii? Dă-ne cu curaj un SHARE sau LIKE mai jos!

 

 

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri