TimeToMarket #82 - 10 trucuri ca să-ți amintești orice, oricând

 

Memoria – managerul experiențelor trecute

Memoria, capacitatea mintii de a administra amintiri, este vitala pentru functionarea noastra ca oameni, in viata personala, sociala sau profesionala. Si cu cat facem dovada unei capacitati mai bune de memorie, cu atat performanta noastra ca oameni, printre alti oameni, este mai buna. Abilitatea de a-ti aminti nume, date, cifre sau detalii iti poate da un avantaj real in viata si in meserie. Capacitatea individului de utilizare a memoriei este limitata dar vestea buna este ca ea poate fi imbunatatita, prin antrenament.

Functia de memorie opereaza cu impresiile si informatiile pe care le receptam odata cu fiecare experienta pe care o traim. Memoria inseamna de fapt o combinatie de trei actiuni ale mintii, exercitate asupra acestor impresii si informatii: codificarea, depozitarea si – mai tarziu - recuperarea lor.

Memoria oamenilor este de doua feluri: memoria “de lucru” si cea de lunga durata. De aceea, cand oamenii au proiectat computerele le-au inzestrat, dupa chipul si asemanarea lor, cu memorie RAM (random access memory) si, respectiv, ROM (read-only memory).

Memoria "de lucru" reprezinta o “zona” de capacitate mai redusa, unde retinem informatii si impresii pe termen relativ scurt dupa ce le-am receptat, doar pe perioada cat mai avem de lucru asupra lor. Cele mai recente lucrari in domeniu estimeaza ca omul obisnuit (si neantrenat la asta) este capabil sa retina in memoria sa de lucru 3-4 lucruri in acelasi timp. Daca in acest interval de timp este receptata inca o informatie sau o impresie importanta, una dintre cele dintai va fi eliminata (va fi “uitata”), pentru a face loc celei noi.

Metoda preferata – in mod natural - pentru a ordona sau grupa elemente in memoria de scurta durata se pare ca se bazeaza pe criterii acustice, pe felul cum “suna” diferitele elemente.

Dupa ce au fost folosite la diverse procese mentale, unele din elementele retinute temporar in memoria de lucru se transforma in amintiri de lunga durata si merg in cealalta zona a memoriei iar altele sunt eliminate, uitate. Memoria de scurta durata este astfel eliberata pentru noi informatii si impresii care trebuie procesate.

Memoria de lunga durata este depozitul de capacitate mult mai mare, practic nelimitata, unde pastram pe termen foarte lung, uneori pe intreaga durata a vietii, lucrurile pe care le-am retinut de-a lungul timpului. Pentru organizarea lor aici se pare ca preferam o metoda bazata pe semantica, pe “ce inseamna” fiecare amintire pentru noi, asa ca aceste criterii difera de la persoana la persoana.
Capacitatea individului de a invata lucruri si deprinderi noi, si de a progresa astfel social sau profesional, depinde in mod esential de performanta lui in a-si utiliza memoria de lunga durata, atat la depozitarea ordonata, pe baza de criterii dupa sens si/sau pe baza de asocieri, cat si la regasirea rapida de informatii.

Datorita tendintei naturale de a grupa amintiri dupa sens, atunci cand accesam o informatie din memoria de lunga durata ne “aducem aminte” si alte lucruri din aceeasi categorie, desi nu ne-am mai gandit de mult la ele si nici nu le-am cautat in mod explicit atunci in memorie.

 

10 Metode practice de imbunatatire a performantelor memoriei:

Memoria este despre trei actiuni, in ordine: codificarea informatiei receptate, depozitarea ei intr-o maniera organizata, accesarea rapida si precisa a informatiei la un moment ulterior receptarii.

Oamenii remarca performanta buna a cuiva care isi aminteste prompt cifre, specificatii, denumiri si, in mod instinctiv, il considera pe acesta destept si informat, deci un partener serios de munca, de afaceri sau social. Daca vrei o mai buna performanta in regasirea amintirilor atunci cand iti trebuie, aceasta se poate obtine prin antrenament, actionand asupra abilitatii de accesare dar si asupra fiecareia dintre celelalte doua functii ale memoriei, care pot afecta performanta celei de a treia. Gasirea usoara a unei informatii incepe cu receptarea ei corecta si depinde de depozitarea ei in mod organizat.

Pe langa recomandarile general valabile care includ somnul destul, miscarea in aer liber si exersarea memoriei prin invatare continua, iata 10 tehnici specifice – si verificate – de imbunatatire a performantelor memoriei tale:

1. Concentreaza-te

Desi a avut in anii ’90-2000 o perioada de mare glorie, multi-tasking-ul este privit cu tot mai multa rezerva in vremea din urma si pe buna dreptate. Atunci era important sa faci mult, acum devine tot mai important sa faci bine. Cand te straduiesti sa faci in acelasi timp doua sau mai multe lucruri diferite, poate ca pe moment o sa pari ocupat in ochii sefului dar, de fapt, iti reduci drastic abilitatea si sansele de a face vreunul din acele lucruri bine. In acelasi timp iti imprastii atentia si iti reduci capacitatea de a recepta corect sau in intregime informatiile la care esti expus si care trebuie retinute pentru mai tarziu. Concentreaza-te pe rand asupra fiecarei surse de informatie in parte si astfel vei putea sa extragi mai repede, mai simplu, mai corect si mai complet ceea ce trebuie sa retii.

2. Cauta esenta

In avalansa de stimului (informatii si emotii) la care esti expus continuu este foarte mult “zgomot”, biti de informatie fara valoare pentru tine, si prea putin continut cu adevarat relevant. Antreneaza-te la a bloca si a da deoparte ceea ce nu iti poate fi de folos. Evita sa privesti bannerele de pe marginile paginilor din internet, rezista tentatiei de a citi stirile mondene daca nu ai un motiv intemeiat si folositor pentru asta, nu recepta tot ce se arunca spre tine. Receptorii tai de informatie vor functiona astfel mult mai eficient, nu vei trimite spre spatiul din memoria de lunga durata informatii irelevante in care sa te incurci apoi cand cauti ceva cu adevarat util. Chiar mai mult, din informatiile utile cauta sa extragi si sa retii doar ce este esential, nu toate detaliile.

3. Feel good

Incearca sa devii interesat, in mod sincer si pozitiv, despre ceea ce vrei sa retii. Daca iti propui sa retii date dintr-un film de prezentare a unui produs despre care ai din start o parere proasta, rezultatul va fi, dupa cum te astepti, slab. Daca incerci sa tii minte data de nastere a unei persoane care iti displace, aproape sigur ai sa o uiti. Daca ti-ai propus sa suni azi cinci clienti si pana la sfarsitul zilei ai sunat doar patru, intreba-te daca cel “uitat” nu e cumva cel mai antipatic dintre ei. Freud numea acest gen de comportament “act ratat” si il punea pe seama subconstientului, care ne protejeaza de chestiile care ne starnesc emotii negative. Asa ca propune-ti sa asociezi emotii pozitive lucrurilor importante pentru tine si care merita sa fie retinute.

4. Grupeaza

Daca ai de retinut volume mari de date goale de sens, ca de pilda numere (de telefon, seriale, coduri de produse etc), grupeaza “bitii” de informatie astfel incat sa reduci numarul de elemente de retinut la maximul de 3-4 pe care memoria ta RAM le poate procesa spre a fi apoi retinute. Numarul de telefon 0 7 2 1 2 2 8 3 3 1 e greu de retinut daca e prezentat memoriei spre a-l tine minte asa, sub forma a zece cifre fara noima. Altfel se va achita memoria de sarcina de a-l retine daca ii prezentam numarul sub forma a numai trei grupe: 0721 228 331.

5. Fa-le sa sune bine

Memoria de scurta durata, “anticamera” prin care informatiile ajung (mai bine, mai rau sau de loc) in memoria de lunga durata - ca sa ai de unde sa le accesezi apoi – are tendinta de a organiza elementele acustic, ca si cum le-ar auzi rostite numele. Ajut-o, introducand informatiile cu accent pe felul in care ele suna. Grupeaza-le dupa cum rimeaza unele cu altele, in ordine alfabetica sau ca sa semene cu altceva deja cunoscut. Acum vreo 20 de ani cand mi-am propus sa retin – pentru a vi le preda azi voua la curs - cele cinci roluri ale managerului (planifica, organizeaza, coordoneaza, conduce si controleaza), mi-am ajutat memoria propunandu-i sa retina fraza pseudo-muzicala, care suna ca un refren de melodie de dans cha-cha, “Pe-O-Ce-Ce-Ce!” (sunetele asociate initialelor P, O, C, C, C). In aceeasi categorie intra acronimele mnemonice precum SMART, AIDA, PORC etc.

6. Repeta

Este demonstrat ca repetarea frecventa a cuvintelor care descriu informatia pe care vrei sa o retii mai bine ajuta la transferul acesteia in memoria de lunga durata si la accesarea ei, apoi, cu usurinta. Acesta era, de pilda, rolul poeziilor invatate in copilarie. Martea trecuta, la un concurs de Pop Quiz, la sectiunea de geografie, o colega din echipa mea a gasit prima raspunsul la intrebarea despre o trecatoare intre Peninsula Arabica si Africa recitandu-si rapid in gand poezia El-Zorab a lui Cosbuc, invatata demult, la scoala.

7. Fa-ti liste

Daca ce ai de retinut e compus din mai mult de 3-4 elemente, scrie, nu incerca sa tii minte. Pune-le in calendar, fa o lista, inregistreaza o notita vocala etc. Gandeste-te la asta: pleci de acasa la cumparaturi, pentru ca s-au terminat painea si laptele. In timp ce te incalti, iti intrebi partenerul ce ar mai trebui cumparat. “Lamai”, zice acesta. “Ah, si oua, ca mai sunt doar doua”. “OK”, te gandesti, recapituland si ridicand mental pe rand cate un deget, “paine, lapte, lamai, oua”. Cand sa iesi pe usa, iti amintesti ca ar mai trebui si niste baterii, iar celalalt zice, tot atunci, “Si detergent pentru rufe colorate!”. Ei, aici se incurca lucrurile, mai bine scoate smartphone-ul si noteaza frumusel in aplicatia dedicata sau in “notes” o lista de cuparaturi cu deja 6 pozitii, pentru ca nu mai poti fi sigur ca le vei tine in cap pe toate. Anecdotic, am retinut tehnica asta de la o fosta colega americanca iar ea, ca sa fie sigura ca pana la sfarsitul zilei taia ceva de pe lista de to-do a zilei, punea intotdeauna pe lista si “Make a list”.

8. Asociaza cu imagini

O imagine face cat o mie de cuvinte, inclusiv atunci cand vine vorba de memorie. E bine sa stim ca in memoria de lunga durata, in care scotocim adesea dupa cate o informatie, pe coperta fiecarui “folder” si in header-ul fiecarui “fisier” se afla cate o imagine. Daca, atunci cand ai trimis informatia spre depozitare, i-ai asociat o imagine relevanta, iti va veni mult mai usor sa o regasesti. Daca nu ii asociezi in mod constient o imagine, cealalta latura a eului tau va face asta, dupa criterii numai de el stiute, de unde dificultatea ta ulterioara de a gasi rapid o informatie in memorie. Pe cand cautam informatii despre modele eficiente de management – ca sa vi le prezint voua la curs - am aflat la un moment dat despre fractali si despre aplicatiile lor in cresterea productivitatii muncii. Am retinut principiul dar, pentru ca matematica nu a fost materia mea preferata la scoala, o vreme am avut dificultati cu a-mi aminti repede cuvantul “fractal”. Acesta nu insemna mai nimic pentru mine asa ca subconstientul era cel care ii asociase o imagine, el stie care. Am rezolvat problema cand am aflat ca cel mai relevant exemplu de structura fractalica din natura este conopida. De atunci, imaginea unei conopide imbelsugate deschide folderul meu mental “Despre fractali si ce invatam noi, managerii, de la acestia”.

9. Numele, o frecventa bataie de cap

Sa ridice mana cei care au dificultati in a retine numele celor cu care fac cunostinta! Eu ridic mana impreuna cu voi. Asta e, unii au abilitatea naturala de a retine nume, altii, cei mai multi, nu o avem. Acum o mie sau mai multe de ani, cand oamenii erau mai putini si erau numiti dupa cate o caracteristica a lor sau a familiei, de obicei evidenta (Micu, Lungu, Capros, Olaru etc), era mai simplu sa participi la o conferinta sau la un eveniment corporate. Pentru ca, insa, traim acum, avem nevoie de ceva ajutor pentru a retine numele – mai ales prenumele - oamenilor (multi si numiti in toate felurile) pe care ii intalnim. Alaturi de alte metode, iti propun sa o incerci si pe asta: Fa o lista cu prenumele contactelor pe care le ai in telefon si numara pe cati ii cheama Adrian, pe cate Cristina, pe cati Mihai s.a.m.d. Cel mai probabil, vei constata ca maxim 20 de nume sunt purtate de macar jumatate dintre contacte. Pentru fiecare dintre aceste 20 de nume asociaza mental cate o persoana/personalitate care iti este ultra-cunoscuta, care are sau a avut acel nume (Adrian Paunescu, Cristina iubita din generala, Mihai Viteazul etc). De acum inainte suprapune peste fata fiecarui nou Adrian cu care dai mana pe cea a Adrian-ului tau de referinta, si vei tine minte ca si acesta este un “Adrian”.

10. Leaga-te de ceea ce stii deja

E important sa retii ca, fara sa vrei neaparat, depozitezi si organizezi informatii in memoria de lunga durata pe baza unor criterii care tin de continutul si sensul lor. Asa ca informatiile cu sens asemanator vor fi depozitate “pe aproape” unele de altele. Daca te zbati sa accesezi o informatie sau o amintire si tot nu reusesti sa dai de ea, merita sa incerci sa regasesti o alta din aceeasi perioada, sau despre acelasi subiect, sau care are pe cineva in comun cu cea cautata initial. E foarte probabil ca pe aceasta, a doua, sa o “stii” imediat, sa iasa la iveala instantaneu si va trage dupa ea si informatia pe care o cauti de fapt. La Pop Quiz-ul de marti, pentru a raspunde la intrebarea “Al carui trib a fost conducator Ariovistus, infrant de armata romana in 59 i.e.n.?” m-am legat de o alta informatie, mai la indemana: cine conducea armata romana in 59 i.e.n. Asta am “stiut” imediat, Cezar. Campania lui din acea prioada a fost in ceea ce azi e Europa de Vest. Prin eliminare, pe conducatorul galilor il chema altfel, in Britania parca era o femeie, asa ca am raspuns “Al germanilor” si a fost corect.

Toate astea sunt doar câteva dintre cele ce ar fi de spus despre subiect. Mai multe oricând dacă vom continua comunicarea sau dacă alegi să participi la instruirile noastre; atenție unele sunt la preț redus iar altele chiar gratis!

Vrei detalii despre oricare dintre cele de mai sus? Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.  

Vrei să te instruiești practic și rapid pentru a comunica mai eficient și pentru a-ți crește performanțele? Alege, ai de unde!

 

Vrei să împărtășești cu prietenii? Dă-ne cu curaj un LIKE sau SHARE mai jos!

 

 

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri