TimeToMarket #74: "Frica de Nimic" - Teama de a vorbi in public

 

Peste 151 de milioane de oameni se tem sa vorbeasca in public

"La o inmormantare, cei mai multi dintre cei de fata ar prefera sa zaca in sicriu decat sa se ridice si sa zica doua vorbe despre decedat." - Jerry Seinfeld

Fobiile sunt, in general, manifestari de frica irationala - dar intensa - fata de anumite situatii sau lucruri. Fobiile sociale se manifesta prin teama de nimic concret, ci pur si simplu de a fi umilit in situatii sociale, mai ales cu martori de fata.  Dintre fobiile sociale, glosofobia (teama de a vorbi in public) este cea mai frecvent intalnita, de departe.

Intr-un clasament al frecventei cu care se intalnesc fobiile de toate felurile, clasament care evidentiaza peste 500 de fobii, alcatuit de Centrul de Informatii Medicale NWHIC din SUA, teama de a sustine o prezentare in public ocupa -  in mod justificat pentru multi ...

... locul al 2-lea, imediat dupa arahnofobie (teama de paianjeni).   O proportie de 3.7% dintre adulti sufera de forme intense de glosofobie iar multi altii isi vad frecvent limitate posibilitatile de afirmare sociala si profesionala de retineri semnificative in a se adresa unei audiente mai numeroase.

"Vorbirea in public este considerata cea mai mare teama pe care o poate avea cineva, mai mare chiar decat teama de moarte." - Barbara Fish, M.Ed.

In imprejurari sociale, si mai cu seama in exercitarea profesiei, suntem adesea pusi in situatia de a ne adresa in mod convingator unei audiente, formata din membrii echipei manageriale, colegi, clienti, parteneri, etc.  Prezentarile in public sunt in egala masura o veste buna dar si inca o veste: ocazia de vorbi in public este intotdeauna un bun prilej de a castiga repede "puncte" valoroase dar, totodata, daca interventia nu e bine pregatita si controlata, reprezinta o sansa la fel de buna de a inregistra pierderi importante la capitolul imagine personala.

Pregatirea pentru a sustine cu succes o prezentare trebuie sa acopere toate cele trei dimensiuni necesare prezentatorului: cunostinte despre subiectul prezentarii, abilitati de vorbire in public si control al audientei, atitudine convingatoare.  Dintr-o alta perspectiva, pregatirea trebuie sa nu ignore nici una dintre fazele unei prezentari: ce se intampla inainte de prezentare, desfasurarea prezentarii, actiuni dupa prezentare.

"Gata pentru atacul incruntatilor?" - James Rosapepe, fost ambasador SUA, inaintea fiecarei noi intalniri publice cu populatia cate unei localitati din Romania.

Dintre sutele de sfaturi, toate folositoare, despre cum sa pregatesti, sa desfasori si sa urmaresti cu succes o prezentare, culese si structurate din sute si sute de prezentari, am sa enunt doar cinci si am sa recomand doar un exemplu de prezentare admirabila. Pentru celelalte recomandari si pentru un ghid de pregatire si desfasurare cu succes a prezentarilor, va incurajez sa va alegeti un curs practic de combatere a glosofobiei prin antrenament de vorbire in public.

In desfasurarea unei prezentari, dupa o suma de activitati de pregatire atenta, se ajunge inevitabil  la momentul cel mai "temut":  prezentatorul, singur-singurel (sau singurica), fata catre fata cu sala...  Ce faci mai intai?  Adica dupa ce inghiti in sec, desigur...?  Recomand 5 lucruri de facut in primele 5 minute dupa ce iti aduni curajul si deschizi gura:

- Spune o istorioara foarte scurta care sa aiba de a face cu oameni; oameni ca cei din audienta sau ca cei pe care aceia ii cunosc.

- Vorbeste cu audienta folosind cuvintele si conceptele lor; nu le va pasa cate stii tu decat daca stiu ca iti pasa de ei.

- Fa in asa fel incat audienta sa se angajeze activ; nu doar sa stea pe scaun cu ochii la tine ci sa actioneze si ei catre prezentator si unii catre altii (pune o intrebare, cere-le sa se grupeze intr-un anumit fel, etc)

- Lasa ecranul, flip-chart-ul sau alte materiale pentru dupa primele 5 minute; incepe fara mijloace de prezentare, fii intai un om ca si ei.

- Cauta si gaseste umorul; poate fi in povestioara ta, intr-un comentariu din sala, intr-un joc de cuvinte... foloseste-l, cu masura si dicretie.

Asa cum am promis, iata o admirabila prezentare sustinuta de Hans Rosling: http://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth.html

S-a nascut Hans cu aceste abilitati si cu aceasta atitudine?  Cu ceva predispozitie, poate, nu putem sti, dar precis a invatat si invatat si exersat si exersat cu unul sau mai multi traineri pana sa ajunga la acest nivel de a sustine prezentari pline de incredere, memorabile si cu impact in orice audienta.

Chiar si psihologii recomanda, la unison, cursuri de prezentari publice ca cel mai bun remediu pentru diversele grade si forme de glosofobie

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri