TimeToMarket #69 - Anticapra vecinului (despre marketing)

 

Unii marketeri autohtoni pacatuiesc mai mult decat altii, fiecare dupa priceperea sa.

Pacatul se numea la inceput amartia (amartia = alaturi de tinta). In Balcanii ortodocsi, pacatul este inteles, este trait si este judecat in modul cel mai apropiat de traditia originara: pacat = abatere de la voia Domnului, ratare a "tintei", a reperelor care ar trebui sa jaloneze viata dreapta a omului. Daca ratarea tintei vine din rea vointa sau din prea putina putinta, nu conteaza prea tare in gravitatea situatiei rezultate.

Daca rezultatele campaniei sunt uneori vizibil diferite fata de ceea ce s-a planificat, alteori sunt de-a dreptul surprinzatoare. Atat pentru audienta, cat chiar si pentru initiatorii si arhitectii campaniei. Uneori asistam la campanii de comunicare aparent esuate, care "trag pe alaturi" destul de rau dar care, desi rateaza flagrant tinta proiectata initial, rezulta in efecte surprinzator de bune.

Un exemplu recent este campania "Europa FM iti ridica statuie", organizata in preajma zilei de 1 Mai. Campania a debutat in aprilie, cu un mesaj cu nuante festiviste, care descria in mod deliberat caricatural pe colegul "...atat de zelos incat te scoate din minti. In fiecare dimineata are un elan de speriat. Pranzul il ia direct de pe tastatura, iar seara pleaca mereu dupa tine". Tonul de bascalie nu era deloc surprinzator pentru o actiune care viza ridiculizarea compatriotilor care au inghitit propaganda corporatista (neo-stahanovista) si acum traiesc ca sa munceasca, au pierdut sensul normal al vietii si se dedica in mod exagerat serviciului de dimineata pana noaptea, desi celor din jur le este evident ca nimeni nu le va "ridica o statuie". Campania si-a propus sa genereze un nivel ridicat de interactiune, prin implicarea activa a ascultatorilor postului de radio (cu acoperire nationala) si a apropiatilor lor, membri ai comunitatilor respective, cerand recomandarea de candidati dintre localnici ca potentiali subiecti meritorii ai unei statui, ridicata la locul de munca, in cinstea celui mai "harnic" dintre romani.

Reactia audientei a fost in primele doua-trei zile cea anticipata dar apoi au inceput sa vina reactii si propuneri "pe bune", de la si despre oameni care chiar isi iau munca si menirea in serios, care contribuie in mod remarcabil la binele oamenilor din jurul lor prin cele ce fac in fiecare zi. In acest mod simplu, bascalia nu si-a mai gasit locul, iar primii castigatori care si-au vazut statuile in fata locului de munca, la recomandarea si cu sustinerea sincera si altruista a colegilor, au fost dr. Tiberiu Bataga din Tg. Mures si Cristian Laza din Cluj.  Sa fie o intamplare faptul ca normalitatea pare a fi supravietuit in Ardeal? Sa fie o intamplare faptul ca non-bascalia a fost reactia spontana a comunitatilor non-bucurestene?

M-au impresionat in mod deosebit cateva lucruri: mai intai, ca roman, faptul ca exista o categorie de concetateni care nu a plecat inca steagul in fata evidentei si atat de promovatei oportunitati a castigului prin pseudomunca, prin simulare sarguincios-corporatista a harniciei (si ca sunt chiar apreciati pentru asta de apropiatii lor) si, apoi, ca profesionist, am apreciat indemanarea marketerilor postului de radio, care au remarcat imediat sansa neasteptata a unui succes mult mai mare decat cel anticipat si au "tunat" campania din mers, armonizand mesajul si tonul, initial sarcastice, la admiratia sincera pentru rezultatele muncii oneste si pasionate, prestata cu dedicatie.

Minunata lume a marketingului nu inceteaza sa ne ofere surprize:  iata cum trei invataminte pozitive si cinci statui binemeritate au rezultat in mod neasteptat din ceea ce urma sa fie inca o campanie autoironica. Pacatuind si ratand tinta initial planificata, marketerii au reusit sa ne aduca trei vesti bune: ca romanii inca mai cred in munca drept calea spre implinire sociala si, respectiv, ca marketerii nostri sunt si talentati, nu numai "harnici". A treia surpriza placuta a fost ca, pentru prima data de douazeci de ani incoace, romanii nu s-au mai inghesuit la un concurs ca sa “castige” 100 de lei sau un prajitor de paine ci ca sa sustina in mod dezinteresat pe cate un alt roman, vecin cu ei, pentru a i se recunoaste si a i se premia aceluia meritele. Asta vine  foarte in contra principiului “Capra vecinului” si e motiv de mare mirare.

Ar putea fi toate astea niste semne ale unei indelung asteptate schimbari? Poate ca asistam la debutul  varstei de “maturitate” a mediului de business din Romania. Ar fi varsta in care oamenii, consumatorii de produse sau servicii, stiu ce sa aprecieze si ce sa ceara de la furnizorii lor de orice, inclusiv de marketing si o fac cu exigenta si cu responsabilitate. Epoca in care profesionistii din diverse domenii, inclusiv din marketing, isi iau in serios calitatea si pregatirea profesionala si isi dau silinta sa livreze rezultate folositoare cu munca lor si nu doar simulari superficiale, ore lungi la program, “sa traiti, sefu’”…  Pai, atunci, inseamna ca urmatorul principiu stramosesc pe care am vrea sa il vedem contrat de realitate este “Merge si-asa”.

Poate chiar apucam sa si scriem despre asta.

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri