TimeToMarket #66 - Meet the investors!

 

Ce cred potentialii investitori despre afacerea ta?

Acum 50 de ani, bunicii tai au asteptat "sa vina americanii"; acum 20 de ani, parintii tai au sperat "sa vina investitorii"; acum ai si tu sansa ta. Americanii nu au raspuns la apel, din '47 si pana in '89. Investitorii anilor '90 nu au fost convinsi sa ne placa. Ai si tu, acum, la randul tau, sansa de a rata cuplarea cu lumea.

Dar sa nu mai punem raul in fata; tinerii manageri de azi au, in egala masura, sansa sa rateze dar si sa reuseasca. Au si sansa sa isi integreze firma, orasul, economia si tara asta in lumea fara granite a businessului si a capitalului international. Beneficiaza, deci, de lectiile trecutului, de deschiderea fara precedent a orizontului informational si de coborarea, la un minim al tuturor timpurilor, a obstacolelor dintre firmele romanesti cu dinamica pozitiva si real potential de dezvoltare si, respectiv, capitalistii de toate felurile de la noi si din toata lumea care cauta mereu noi proiecte in care sa-si plaseze banii.
A 3-a generatie are acum sansa sa cupleze potentialul si inventivitatea unor romani cu instinctul pentru profit al altor romani ca si cu al americanilor, austriecilor, grecilor si japonezilor. Poate ca la a 3-a incercare, iese. De obicei, 3 e un numar cu noroc.

Pe langa noroc
Sansele sa convingi un capitalist, local sau strain, sa investeasca in afacerea ta cresc daca afacerea ta este pregatita pentru a fi prezentata in lumea larga si daca este prezentata bine. Pentru asta sunt necesare mai multe lucruri, realizabile toate. Este foarte important de asemenea sa intelegi cum se cuvine modul in care te privesc, la randul lor, investitorii pe tine. Iata mai jos o colectie de 12 opinii ale unor investitori din 5 tari, despre cum privesc ei firmele care i-ar putea interesa.

Perspectiva investitorilor e uneori surprinzatoare si mereu interesanta:

1. Investitorilor nu le prea place riscul.
Cu alte cuvinte, daca riscul investitiei pe care le-o propui ar putea fi zero, ai fi invadat imediat de propuneri de aport de capital sau de preluare. Asa ca ceea ce vor ei este sa minimizeze riscul sau sa "inghita" doar atata risc cat duce apetitul lor. De asemenea, ei se asteapta ca tu (in primul rand) sa te fi gandit deja la aceste riscuri si la modurile in care vor fi ele administrate. Vei convinge multi investitori daca le vei demonstra ca ai identificat toate posibilele riscuri ale investitiei si ca ai articulat deja un program de actiuni de administrare a acestora.

Cum analizam riscurile?

Diagnoza riscurilor: Aproape fiecare angajat al firmei si, pe cat posibil, fiecare client, furnizor, consultant, etc ar trebui angrenat in efortul de de identificare a potentialelor riscuri si a modului in care acestea impacteaza cadrul general sau aspecte specifice ale business-ului.

Analiza riscurilor: Aceasta ar trebui realizata de un grup restrans si competent de persoane care sa colaboreze strans cu managementul de varf. Scopul este de a identifica riscurile cele mai mari, sa le evalueze potentialul impact si apoi sa le stabileasca prioritatile si probabilitatea astfel incat echipa manageriala sa poata lua decizii bine informate.

Dezvoltarea unei strategii de management al riscurilor: Din nou, acesta trebuie sa fie un exercitiu initiat si coordonat de catre managementul de varf. Strategia de management al riscurilor trebuie sa fie conectata strans cu strategia generala a firmei si ar trebui sa acopere riscurile posibile in toate dimensiunile companiei, ca financiara, organizationala, tehnica, culturala, etc.

2. Investitorii au un set rational de criterii.
Uneori poate ar parea ca ei decid la intamplare, ca se comporta irational sau ca "chiar nu pricep" dar, de fapt, investitorii realmente opereaza cu un set de criterii, foarte clare si cat se poate de rationale. Cu aceste criterii si cu instrumente complexe si precise, dezvoltate pe baza criteriilor, investitorii evalueaza atent fiecare oportunitate de investitie si iau in serios rezultatele acestor evaluari.

3. Investitorii vor sa vada ca te-ai gandit la ei.
Din clipa in care ai decis (serios, nu doar asa, intr-o doara, la un moft...) sa gasesti si sa accepti un partener investitional in afacerea ta, gandeste-te la el, la viitorul tau partener (indiferent cine va fi el) ori de cate ori faci un pas sau iei o decizie si asigura-te ca faci pasii si iei deciziile care te apropie de el. Daca, din chiar ziua zero, te vei gandi neincetat la afacerea ta nu ca la un mariaj intre tine si firma ci ca la un triunghi profitabil intre antreprenor, investitor si clienti, te vei scuti pe tine insuti de foarte mult disconfort in ziua cand investitorul va intra in afacerea si in viata ta. O afacere solida mai departe se poate cladi numai pe sprijin reciproc si pe acceptarea importantei egale a tuturor celor trei.

4. Active protejate.
Indiferent daca sunt tangibile sau intangibile, investitorii insista sa vada ca activele firmei sunt sau pot fi protejate cat mai bine. Nu e de mirare ca investitorii se dau in vant dupa patente, contracte pe termen lung cu angajatii cheie, etc.

Vom reveni curand in GoToMarket cu urmatoarele 8 recomandari din aceasta serie pentru cei care viseaza la o investitie, cat si cu alte recomandari colectate direct de la investitori activi sau interesati de firme din Romania.

Pana atunci, spor la marfa!

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri