TimeToMarket #62 - Culoarea formularului influențează rezultatele sondajului

 

Traim in culori. Percepem realitatea inconjuratoare si chiar luam decizii in culori.

Un studiu finalizat in august 2009 de specialistii in marketing de la BusinessMachine, pe 42 de campanii de comunicare derulate in Romania in ultimii 2 ani, releva ca prima noastra reactie la un mesaj este in 72% din cazuri decisa de culoarea mesajului si imaginile asociate acestuia si numai in proportie de 28% de cuvintele si logica mesajului.

 

Culoarea este un instrument foarte puternic.
 
Folosite corect, cu culorile potrivite poti transmite un mesaj negativ sau pozitiv, poti stimula impulsul de a cumpara, poti calma sau agita o adunare de oameni, poti sugera valoarea unei marfi. Specialistii in marketing si vanzari se instruiesc continuu in folosirea culorilor pentru a convinge publicul tinta sa reactioneze in modul dorit. Psihologii, de asemenea, studiaza culorile ca pe un important aspect al realitatii. Designerii, de la cei de moda pana la proiectantii de echipamente industriale, tin coulorile in centrul activitatii si atentiei lor.
 
Un studiu realizat de HP cuantifica puterea culorilor prin efectele lor:
 
Oamenii sunt cu 75% mai tentati sa citeasca un mesaj colorat
Utilizarea culorilor intr-un mesaj creste cu 65% gradul de retinere al acestuia
Daca mesajul indeamna la cumparare, reactia favorabila este cu 80% mai des prezenta in cazul mesajelor colorate decat al celor alb-negru
 
Reactia oamenilor la culori poate influenta chiar si rezultate sondajelor de opinie: o cercetare intre 6 si 10 aprilie 2009, intreprinsa in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, de catre divizia de echipamente de imprimare a HP arata ca nivelul de acord cu o afirmatie, in cadrul unui sondaj, difera in functie de culoarea formularului. Mai mult de jumatate din respondentii (53%) chestionati pe un formular verde au manifestat un acord puternic cu afirmatiile prezentate, in opozitie cu 36% din respondentii ale caror chestionare care au inclus aceleasi afirmatii dar au fost publicate in alb-negru.
 
Mesajul implicit transmis de o culoare poate diferi mult de la o cultura la alta.
 
In lumea islamica, verdele trebuie utilizat cu multa prudenta datorita conotatiilor sale religioase, culoarea asociata mortii si doliului poate diferi intre negru in unele culturi, maro in India si alb in Japonia. In emisfera nordica si in special in lumea influentata de valorile europene si nord-americane, vocabularul culorilor este destul de clar:
 
Negrul denota autoritate, distinctie, pret mare si marfa de lux. Jucariile sau ambalajul de detergent ieftin nu ar trebui colorate in negru. O masina de lux si scumpa pe masura, insa, te astepti sa fie neagra.
 
Albul sugereaza curatenie, puritate, lumina. Alb mai mult in jurul unui element colorat atrage si mai bine atentia asupra celui din urma.
 
Gri este culoarea folosita pentru a sugera caracterul eminamente practic si fara fantezie al unor lucruri si este asociat sculelor, materialelor brute, taxelor.
 
Argintiul este asociat cu spiritul de competitie si de aventura, sugerand luciul metalic.
 
Rosul atrage atentia si sugereaza energia vitala. Este asociat tuturor elementelor care au de a aface cu viata: femeile (in China chiar miresele poarta rosu), pasiunea, sangele, vitalitatea in general. Rosul nu este despre ratiune. A colora un mesaj despre bani in rosu nu este nimerit. Expunerea la rosu agita spiritul si produce o crestere a ritmului cardiac si a nervozitatii.
 
Roz este culoarea potrivita pentru un mesaj feminin, suav si delicat, implicand multa sensibilitate.
 
Albastru este o culoare foarte prezenta in natura, asociat cu vremea buna si starea de confort si calm. Albastrul sugereaza uniforma, loialitatea, disciplina.
 
Verde este o culoare tot mai la moda, prin asociere cu sanatatea naturii. O suta de ani de suprematie economica americana au indus asocierea culorii verde si cu banii (dolarii sunt verzi).
 
Galben este culoarea zambetului. Din ratiuni fiziologice, galben este culoarea pe care ochiul uman o percepe cu cea mai mare acuitate si de aceea este folosita pentru mesajele care trebuie remarcate cel mai urgent (atentionari in trafic, etc). Portocaliul este culoarea spiritului tanar, nelinistit non-conformist si gata pentru o renastere.
 
Mov si violet sunt culori pretentioase, sugereaza misterul si o noblete implicita, trebuie utilizate cu masura pentru ca excesul de mov sau violet da o impresie proasta si face ca mesajul sa fie respins indiferent de continutul acestuia.
 
Maro este culoarea produselor organice si este asociata valorilor traditionale ca prietenia, stabilitatea, increderea. Uneori e perceput ca plictisitor si asociat stilului hippie si anilor 70.
 
Culoarea (dominanta) in care va prezentati lumii prin cravata sau costumul purtate, ambalajul produsului dvs., designul web-sitului sau al blogului, sigla firmei, materialele de prezentare, brosuri si alte tiparituri, etc, comunica audientei ceva, cu mult inainte de a face dvs. prima afirmatie. Acel ceva este prima impresie. Pentru ca prima impresie o poti face o singura data, recomandam atentie mare la culori.
 
Cu scaderea importanta in ultima vreme a costurilor cu imprimarea color, aproape toate mesajele care circula pe hartie tiparita sau imprimata sunt color. Daca nu ati avut ocazia sa faceti o atenta cercetare a pietei vizate si a reactiei tipice la diverse culori in acea piata, alegeti culorile cu care aproape sigur nu gresiti niciodata: albastru, beige sau verde si evitati rosu, portocaliu sau mov.
 
Recomandam tuturor studiile si analizele despre utilizarea culorilor in comunicare realizate de marile companii producatoare de echipamente pentru imprimare color, ca acest material realizat de HP: HP tutorial: http://h30187.www3.hp.com/tutorials/popupHowTo.jsp?hplcpsession.id=eb0cdaae559ac3023cb55258556c&courseSessionId=173976&webPageId=1000200&sponsorId=41&courseId=19629

Este vremea consultantilor. Echipa de consultanti si prieteni de la BusinessMachine are sa va asiste in toate sau in oricare dintre fazele dezvoltarii afacerii dumneavoastra, tinand detaliile sub control, facand riscurile abordabile, pozitionandu-va pentru succes.
Contati pe noi ca si consultanti si prieteni pentru extinderea afacerilor. Despre BusinessMachine si cum facilitam in mod eficient si prietenos dezvoltarea afacerilor pentru organizatii ca a dumneavoastra

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri