TimeToMarket #58 - Esti marfa! CUI pe CE se scoate

Tot mai sus in cariera si tot mai repede... Poate devine sport olimpic...

In catunul de pe coasta, un grec intre doua varste isi clatina moale umbra violeta in lumina amurgului, in fata pravaliei lui si incerca sa faca conversatie unei turiste prafuite, coborata pe poteca dinspre ruinele din deal. Dupa ce s-a linistit in legatura cu drumul si cu distanta pana in vale, turista a remarcat ca grecul e chiar simpatic, cu pravalia, cu scaunul si cu amurgul lui.
- Ce mi-ar placea si mie o viata ca a ta... asa, linistita... fantazeaza turista cu grecul si cu sine, intre primul si al doilea ouzaki rece.

- Pai te muti aici si gata, zice grecul.
- Ei, nu e asa de simplu...
- Ba este, uite, tot asa a venit si doamna Hilda din Germania si pe urma s-a mutat aici, preda germana la scoala din vale, e foarte fericita. Si doamna Cristina din Romania la fel, s-a si maritat cu Costas, ii invata pe turistii de la hotel sa danseze... Tu ce stii sa faci, ce lucrezi in tara la tine?
- Eh, eu am servici bun, sunt manager de proiect, la o firma mare cu nume din trei litere.
- Mhm, si adica ce faci tu acolo?
- Muncesc 12 ore pe zi, am multe responsabilitati, planific, coordonez, controlez, evaluez, aprob...
- Lasa, lasa, ce faci de fapt, intr-o zi obisnuita de munca, ca sa inteleg?
- Sedinta de dimineata, apoi intalnirea de briefing cu echipa, teleconferinta cu sefii de la regiune, sedinta operativa interdepartamentala, consultarea telefonica cu office-ul din State, sedinta cu echipa ca sa inchidem ziua, sedinta cu seful despre prioritati...
- Da, n-o sa poti sa traiesti la noi, inteleg, nu stii sa faci nimic... a admis grecul.
 
Nu e fictiune. Intamplarea mi-a fost relatata de chiar turista de mai sus. Cum sa priceapa grecul din satul din insula aia ce este valoros la tine, cand el te raporteaza la valorile din lumea lui? Diplomele, certificarile si skill-urile tale hard si soft nu trec testul cu ouzo si soare prafuit.
 
Sigur ca ti s-a spus "Esti marfa!" la cursul de tehnica avansarii in cariera. La fel si celorlalti: in general oameni cu facultate, in jurul a 30 de ani, prinsi de 2-5 ani in acelasi job si lipsiti de o pila care sa-i avanseze iute, alarmati ca altii mai putin calificati avanseaza mai repede ca ei. Trainerul recomanda abordarea pragmatica: considera-te drept o marfa scoasa la vanzare. Propune viitorului tau sef sa investeasca in tine, sa te cumpere. Oi fi tu "marfa" pe strada la tine dar atentie mare CUI incerci sa vinzi aceasta marfa si CE anume despre marfa ii spui, ca sa conteze cu adevarat.
 
Dupa ce am stabilit in episoadele trecute cat de important este sa iti incepi demersul de a avansa mai repede in cariera prin a-ti stabili un obiectiv SMART si ai aflat deja cum exact sa faci asta, hai sa ne preocupam acum despre CUI si despre CE ai de vandut. E important sa stii pe cine ai de convins ca meriti promovarea si, de asemenea, e important sa stii ce vrea acela sa auda despre tine.
 
Cui vinzi? - Intelege-i pe cei pe care trebuie sa-i convingi
 
Industria - Daca urmatorul nivel pe care il tintesti in cariera ta presupune schimbarea industriei, trebuie sa incepi cat mai curand familiarizarea cu noua industrie. Internetul, mass-media si orice persoane cunoscute din anturaj care activeaza in acea industrie trebuie frecventate mai intens. Propune-ti sa iti clarifici cateva lucruri importante: cine sunt principalii jucatori din industria respectiva, care sunt problemele in prezent, care sunt tendintele pentru viitorul previzibil in acea industrie. Insusirea unor elemente de vocabular (termeni de specialitate, nume de persoane marcante, marci/branduri, prescurtari, etc) specifice industriei este de asemenea recomandabil sa te preocupe cat mai din timp. Chiar si rescrierea resume-ului cu accent pe orice are de a face cu industria vizata ar fi o idee buna.
 
Firma - Daca noua ta destinatie pe drumul carierei te pastreaza in industria in care ai activat si pana acum dar te duce intr-o noua firma, ai face bine sa cauti, sa gasesti si sa asimilezi cat mai din timp informatii despre aceasta. Este foarte important sa obtii cat mai curand o cat mai completa intelegere a structurii organizationale, a proceselor majore si a fluxurilor decizionale din noua organizatie, pentru a incepe sa "simti" mediul in care te vei integra si cultura acestuia. E foarte util sa identifici persoane, in cercul tau de cunoscuti sau prin ricoseuri de la cunoscuti (retelele de tip social network sunt extrem de valoroase pentru o asemenea cercetare), care lucreaza sau au lucrat in firma pe care o tintesti si sa stai de vorba cu acestia, ca sa afli din ce perspectiva vad ei acea lume. Punctul lor de vedere, venind dinspre interior, va fi aproape sigur diferit de ceea ce vei gasi in literatura oficiala a firmei. Despre aceasta din urma, recomandam situl firmei, sectiunea "Despre noi" sau similar, pentru a afla in ce termeni si chiar cu ce cuvinte se descriu ei insisi. Un alt lucru foarte folositor de facut este cel putin o vizita la sediul firmei si o discutie sumara cu receptionera, in timp ce privesti in jur la oamenii care intra sau ies. Vei avea astfel un contact direct cu atitudinea, codul vestimentar, modul de adresare, disciplina, curatenia, dotarea tehnica, etc din firma.
 
Seful - Pentru ca noul nivel in cariera, spre care te indrepti, te va pozitiona aproape sigur in subordinea unui alt sef dacat cel de pana acum, nu pot sa subliniez indeajuns importanta unei bune informari despre acesta. Este important sa ai informatii despre viitorul sef din surse cat mai multe si mai diferite, pentru ca punctele de vedere vor diferi de la o sursa la alta. O persoana nu este usor de inteles. Aceasta se comporta diferit in situatii, momente si cu oameni diferiti. De aceea, nu te grabi sa crezi ca ai inteles cu cine o sa ai de a face dupa o singura discutie cu cineva care il cunoaste pe viitorul tau sef sau numai dupa ce ai parcurs descrierea sa aflata pe situl firmei. Nu te zgarci la efort si creativitate in a afla cat mai multe despre aceasta persoana, atat in plan profesional cat si in dimensiunea sa personala. Are sa iti fie foarte de folos sa fii la curent cu situatia sa familiala, cu informatiile importante despre partenerul sau de viata, cu numarul, varsta, sexul si preocuparile copiilor sai, cu masina pe care o conduce si felul in care o conduce, cu preferintele sale religioase, culturale sau despre petrecerea timpului liber, cu joburile sale anterioare si cu calea pe care a promovat pana aici, cu relatia dintre el/ea si propriul sau sef. E important sa te dumiresti daca se poate si cam ce fel de oameni au trecere la acest sef si sa identifici cateva trasaturi comune ale lor.
 
Echipa - Daca tintesti promovarea in aceeasi firma in care ai fost si pana acum, poate chiar si in cadrul aceleiasi echipe dar pe o pozitie superioara, o buna informare despre colegi, sef si sefii acestuia, in cel putin dimensiunile de mai sus, iti va asigura munitie foarte utila pentru a pune in aplicare unele dintre tehnicile de avansare in cariera pe care ti le vom prezenta mai departe.
 
Ce vinzi? - Autoevaluarea
 
O buna intelegere a oricarei marfi, deci si o buna intelegere a ta ca marfa (vandabila cu succes), e bine sa nu se bazeze doar pe o privire rapida in oglinda sau in ochii unui prieten. Un "Esti marfa, du-te si arata-le ce poti!" nu ajunge, e nevoie ca intelegerea a ceea ce oferi sa rezulte in urma derularii metodice a catorva procedee stiintifice de analiza. Pentru a te autoevalua, iti recomandam: analiza pe trei nivele succesive, analiza avantajelor comparative si competitive, analiza de USP, analiza WII FM. Pentru ca marfa in discutie esti chiar tu, o persoana, si anume una atat de speciala, recomand si o analiza de rol.
 
Te voi ghida in continuare, pe rand, prin fiecare dintre cele cinci metode de (auto)analiza si vom trage impreuna cateva concluzii folositoare la sfarsit. Cu aceste concluzii vei sti mai bine cum sa "ambalezi" marfa.
 
Rolul care ti se potriveste
 
Orice sef, deci si viitorul tau angajator, stie ca o echipa functionala se roteste pe 8 axe. Pentru ca o echipa sa functioneze bine este nevoie ca 8 roluri esentiale sa fie prezente si distribuite intre membrii ei. Indiferent daca o echipa e formata din 3, din 8 sau din 20 de oameni, orice sef (instruit) stie ca toate cele 8 roluri trebuie sa fie acoperite si ca unul sau altul dintre oamenii sai isi va asuma rolul potrivit unei anume situatii atunci cand ea apare. Daca o echipa nu merge bine, este foarte probabil ca unul sau mai multe dintre cele 8 roluri lipsesc din echipa. Din experienta noastra de eficientizare de echipe, aici am inceput mereu analiza si aici am gasit in peste jumatate din cazuri si solutia. Facand o analogie populara, de dragul clarificarii, pentru ca antrenorul de fotbal sa isi scoata echipa pe teren este nevoie sa se asigure mai intai ca are prezente printre membrii echipei cateva tipuri anume de oameni. Trebuie sa aiba unul sau doi oameni care probabil ca nu alearga si nu dribleaza bine dar sunt inalti, agili si dispusi sa sara in toate felurile pentru a apara poarta. Mai trebuie sa aiba trei sau patru oameni solizi, responsabili, foarte muncitori si dedicati echipei, fara ambitii de vedeta sau de marcator, ca sa asigure o aparare puternica. Trebuie sa includa in echipa cativa oameni creativi, cu mare indemanare la a dribla si cu o buna intelegere de ansamblu a jocului pentru a asigura legatura intre linii la mijlocul terenului. Este la fel de important sa aiba in echipa cativa alergatori foarte buni, suteuri de talent, oameni curajosi, gata sa se lupte si chiar sa se accidenteze in fata portii pentru a-si asigura gloria de a fi bagat mingea in plasa. Antrenorul nu va scoate echipa la joc daca unul din aceste roluri nu este acoperit cu macar un titular si o rezerva. Nici unul dintre roluri nu este mai important decat altul, fiecare este critic pentru functionarea echipei. Antrenorul trebuie sa se asigure ca toate sunt ocupate si anume de oameni potriviti cu rolul si nu altfel. De asta se ingrijesc selectionerii, in perioadele de transferuri dintre editiile de campionat. La fel in firma, seful se ingrijeste de acoperirea celor 8 roluri de care stie ca are nevoie: 3 roluri de actiune, 3 roluri de relationare si 2 roluri cerebrale. Atunci cand aduce un membru nou in echipa, seful stie dinainte la ce fel de rol sau roluri este deficitara echipa sa, stie unde nu are rezerva sau nici macar un titular. Cum stie? Pai intreaba un consultant, mai ales cand o poate face GRATUIT. Apoi, cand isi alege un nou membru in echipa, are grija ca, la conditii egale intre mai multi candidati, sa il aleaga pe acela care se potriveste si din punct de vedere al rolului. In ceea ce priveste functionarea ca membru al unei echipe performante, fiecaruia dintre noi i se potriveste un rol anume sau, unora, poate doua.
 
Pentru a ne orienta eficient demersul de avansare in cariera este esential sa stim, fiecare despre noi, care este rolul in echipa care ni se potriveste in mod natural cel mai bine, rolul in care avem sansa sa dam performanta maxima.
 
Pentru a afla care iti este rolul potrivit, te invit sa parcurgi exercitiul de mai jos:
 
Ti se cere sa te imaginezi pe rand in cate una din cele 7 situatii de mai jos (numerotate I - VII). Pentru fiecare dintre situatii ti se sugereaza cate 8 atitudini posibile (numerotate a - h). Ai la dispozitie un buget de 10 puncte pentru fiecare situatie si te rog sa notezi fiecare atitudine posibila cu 0, 1 sau mai multe puncte in functie de masura in care acea atitudine te caracterizeaza mai putin sau mai mult. Pentru o atitudine care chiar nu ti se potriveste in situatia respectiva, acorda 0. Pentru o atitudine cat de cat probabila, acorda 1. Pentru atitudinea care sigur te-ar caracteriza in acea situatie, acorda punctaj maxim.
 
Important: distribuie punctele astfel ca totalul pentru fiecare situatie sa fie fix 10.
 
Tine minte ca nu exista raspunsuri corecte si raspunsuri gresite, fiecare atitudine este la fel de normala si de important sa fie prezenta in echipa, in functie de diverse situatii.
 
exemplu:
 
Situatia I - Cum consider eu ca pot sa imi aduc contributia in cadrul echipei
 
atitudini posibile:
a. Cred ca intrezaresc rapid oportunitati si profit de ele
b. Pot colabora bine cu o gama larga de oameni
c. Capacitatea de a produce idei este una din calitatile mele native
d. Sunt in stare sa insufletesc oamenii cand detectez ceva ce ar contribui la valoarea activitatii grupului
e. Capacitatea mea de a finaliza proiecte se datoreaza eficacitatii mele personale
f. Sunt gata sa accept o scadere temporara a popularitatii daca aceasta duce pana la urma la rezultate bune
g. Pot, de regula, sa simt daca o idee este realista si aplicabila
h. Sunt, de regula, capabil sa ofer si sa justific o solutie alternativa, fara partinire
 
Distributia punctelor (asa a raspuns unul dintre cursantii analizati):
 
    a b c d e f g h
I   0 0 3 0 0 6 1 0
 
Comentarii despre raspunsurile din exemplu:
 
- suma punctelor pe linie este fix 10;
- cursantul a parcurs lista de atitudini si a notat intai cu 0 pe acelea care sigur nu il caracterizeaza (a, b, d , e si h) si apoi a distribuit punctele intre celelalte optiuni;
- din exemplu reiese ca atitudinea care l-ar caracteriza pe cursantul nostru in aceasta situatie este dispozitia sigura de a-si sacrifica imaginea pentru binele general (6 puncte la f) si eventuala dispozitie de a genera o idee noua (3 puncte la c) sau de a evalua corect ideea altuia (1 punct la g).
 
Analiza TA de rol - Afla acum care dintre cele 8 roluri dintr-o echipa (3 roluri de actiune, 3 roluri de relationare si 2 roluri cerebrale) ti se potriveste tie in mod natural. Acela e rolul in care vei da performanta maxima in echipa. Pentru test, scriee-ne la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. si iti vom trimite imediat testul; vom procesa optiunile tale si vei primi descrierea rolului care ti se potriveste, plus comentarii personale despre punctele tari si slabe ale acestui rol cat si despre ce se recomanda sa faci cu ele mai departe in cariera.
 
Vom completa mai departe analiza a CE propui viitorului tau angajator cu analiza pe trei nivele succesive, analiza avantajelor comparative si competitive, analiza de USP si analiza WII FM. Continuarea prezentarii tehnicilor si planului tau de avansare rapida in cariera va veni la tine curand, in numerele urmatoare din GoToMarket. E simplu de trimis asta unui prieten, vezi butonul "Trimite unui prieten" mai jos.

Este vremea consultantilor. Echipa de consultanti si prieteni de la BusinessMachine are sa va asiste in toate sau in oricare dintre fazele dezvoltarii afacerii dumneavoastra, tinand detaliile sub control, facand riscurile abordabile, pozitionandu-va pentru succes.
Contati pe noi ca si consultanti si prieteni pentru extinderea afacerilor. Despre BusinessMachine si cum facilitam in mod eficient si prietenos dezvoltarea afacerilor pentru organizatii ca a dumneavoastra

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri