TimeToMarket #57 - Esti marfa! La drum in sus, in cariera. Alte sfaturi pentru a avansa rapid in cariera

Daca imperechezi un rechin cu pestisorul de aur, va rezulta un pestisor care iti indeplineste ultimele trei dorinte.
 
Rechinul, ca tip comportamental in societate si in organizatie, nu e un model tocmai simpatic. Pestisorul de aur, pe de alta parte, e o fantezie, o glumitza pe care nu o ia nimeni in serios, nici in societate si nici in firma. La intersectia lor, insa, iata o creatura foarte pragmatica.

Hai sa invatam sa abordam pragmatic nevoia sau dorinta de a avansa mai repede in cariera. Sigur ca nu ne place sa recunoastem ca mai avem de invatat. Numai ca, atunci cand lucrurile o iau razna, constatam ca era mai bine daca invatam la timp.



Esti marfa! Iti reamintesc ca asta poti sa auzi la cursul de tehnica avansarii in cariera. Tu si oricine participa la curs: in general oameni cu facultate, in jurul a 30 de ani, prinsi de 2-5 ani in acelasi job si lipsiti de o pila care sa-i avanseze iute, alarmati ca altii mai putin calificati avanseaza mai repede ca ei. Trainerul recomanda abordarea pragmatica: considera-te drept o marfa scoasa la vanzare. Propune viitorului tau sef sa investeasca in tine, sa te cumpere. Suna mercantil, simplist, cinic si cam la granita cu traficul de fiinte umane? Ba suna foarte pragmatic.

Avanseaza repede in cariera cei care se vand bine
Exemplu: Am facut o oferta saptamana trecuta pentru un pachet de servicii de promovare a afacerii, catre un potential client. Ne-a raspuns ca bugetul alocat de el pentru aceasta achizitie e cam de trei ori mai mic decat oferta noastra. I-am explicat de-a lungul a aproape 3 ore ce inseamna fiecare linie din oferta noastra, ce castig ii aduce fiecare categorie de servicii, in ce fel pretul este justificat de volumul, complexitatea si impactul serviciilor pe care i le propunem. Acum ca a inteles valoarea marfii, si-o doreste foarte tare si se gandeste cum sa isi alinieze bugetul.

Trebuie asadar sa te intelegi pe tine ca marfa, sa te promovezi cum se cuvine si apoi sa negociezi cel mai bun pret.

Ne-am propus ca in 7 episoade sa prezentam, sa iti explicam, sa ilustram cu exemple si apoi sa adaptam la cazul tau particular peste 40 de tehnici de succes personal in firma, care functioneaza bine ca sa avansezi in orice fel de organizatie.

Te afli acum la al doilea episod. Am lamurit deja doua lucruri importante in episodul anterior:
- Viata e o vanzare. Avansarea pe un post nou reprezinta o tranzactie intre doua parti. O parte (tu) vinde si cealalta parte (angajatorul) cumpara. Familiarizeaza-te, deci, repede cu cele mai eficiente tehnici de vanzare.
- Ochii pe obiectiv! Singurele tinte care pot fi atinse in viata sunt acelea care se pot numi obiective; pentru asta, ele trebuie sa fie SMART (Specifice, Masurabile, Ambitioase, Realiste si Temporale).

Exemplele si exercitiile din episodul trecut te-au lamurit cum sa verifici daca ceea ce iti propui tu in cariera este un obiectiv Specific si, respectiv, Masurabil.

Ai un obiectiv de avansare? Poti sa scrii clar si explicit pe o foaie o fraza de genul "Vreau..." care sa exprime obiectivul tau imediat urmator in cariera? Daca da, scrie-l acum.

Dupa episodul trecut, am formulat pana in acest punct obiectivul folosit ca exemplu:

"Vreau sa obtin un job in care sa castig salariu net lunar de minim 600 de euro."

Obiectivul tau de avansare cum arata? Pentru a verifica rapid daca obiectivul tau este realizabil sau daca nu cumva are toate sansele sa esueze, verifica-i primele doua atribute SMART. Verifica cu metoda din episodul trecut daca obiectivul tau este specific si masurabil. Daca corespunde, sau dupa corectiile de rigoare, sa ne ocupam mai departe de Ambitios, Realist si Temporal, pentru ca acestea sunt urmatoarele caracteristici care califica un obiectiv drept realizabil. Daca obiectivul in discutie este viitorul tau job, e de inteles de ce iti doresti foarte tare ca el sa fie realizabil.

Ambitios - Sa iti propui ca obiectiv sa rasara maine soarele sau sa mai traiesti trei zile nu sunt tocmai cele mai evidente dovezi de spirit ambitios si de dorinta de mai bine. Daca asa abordeaza viata unii, intelegem de ce ei nu avanseaza in cariera... Daca o tinta e ca si realizata de la sine, sau foarte usor de atins cu efort minim, as indrazni sa nu o recunosc drept un obiectiv serios. Ce e ambitios pentru tine si ce nu, numai tu poti sti. Pentru unii amarati, desigur ca si sa apuce ziua de maine poate fi ambitios; contez insa ca nu ne aflam printre aceia. Asa ca verifica acum daca obiectivul pe care ti l-ai propus este cu adevarat ambitios, daca nu cumva ar trebui sa ridici mai sus stacheta asteptarilor de la tine.

Ca exercitiu, identifica acum care dintre urmatoarele sunt cele doua tinte formulate cu adevarat ambitios de personajul nostru (in varsta de 25 de ani si necasatorit, care a terminat facultatea in timp ce a fost trei ani asistent de marketing la o fabrica de mobila din Gura Humorului):

1. Vreau sa pastrez jobul asta pana trece criza.
2. Vreau sa ma insor.
3. Vreau un job in marketing in Bucuresti.
4. Vreau sa promovez sef de vanzari & marketing in fabrica asta.

Retine ca ceea ce deosebeste o formulare ambitioasa de una prea modesta este masura in care atingerea tintei te mobilizeaza si te intrebuinteaza serios. Numai tu, judecand contextul si resursele, poti stabili ce este cu adevarat ambitios pentru tine dar tinteste sus si nu ceda tentatiei de a alege calea minimei rezistente.

Pentru personajul nostru, tintele 3 si 4 par destul de ambitioase.

Realist - Realismul unei tinte vine sa contrabalanseze eventuale exagerari in ceea ce priveste atributul anterior. Pentru a evita sa ne multumim cu prea putin atunci cand putem mai mult, ne asiguram ca obiectivul nostru este ambitios. Pentru ca exista insa riscul de a ne confunda dorintele cu posibilitatile si de a exagera cu impinsul stachetei in sus si in zone care au mai putin contact cu realitatea, trebuie sa iti verifici obiectivul si sub aspectul realismului. Adica al masurii in care ceea ce ti-ai propus este practic si realizabil.

Sa iti propui sa te remarci ca inginer constructor ridicand un bloc de 470 de etaje in Bucuresti trece cu siguranta testul ambitiei dar conditiile geologice si posibilitatile tehnologice ale momentului duc aceasta tinta in taramul science-fiction-ului. Deci al nerealismului. 47 de etaje ar fi probabil pe la limita realismului.

Identifica acum, dintre urmatoarele, cele doua tinte formulate si ambitios dar si realist de personajul nostru, care e de trei ani asistent de marketing la fabrica de mobila:
1. Vreau sa devin pana la anul patronul celei mai mari fabrici de mobila din lume.
2. Vreau sa ma insor cu mama lui Michael Jackson.
3. Vreau un job in marketing in Bucuresti.
4. Vreau un job in marketing sau vanzari la o fabrica mare de mobila din Suceava.

Retine ca ceea ce deosebeste o tinta realista de una fantezista este masura in care atingerea ei este tehnic posibila si statistic probabila.

Pentru personajul nostru, tintele 1 si 2 sunt ambitioase, desigur, dar total deconectate de realitate.

Temporal - Ultima caracteristica a unui obiectiv este ca acesta sa fie fixat in timp. Atingerea obiectivului trebuie sa fie legata de un moment specific. Absenta din formularea unei tinte a unui reper pe axa timpului, poate face tinta fara sens. Daca iti propui sa ai o motocicleta foarte tare si chiar reusesti sa o ai dar peste 50 de ani, cand starea ta fizica generala nu te mai lasa sa te bucuri de ea, nu vei fi foarte fericit. Fixeaza, deci, momentul cand iti doresti sa atingi tinta propusa in cariera. E extrem de important ca reperul in timp asociat unui obiectiv sa existe si sa fie ales rezonabil. Stabileste-ti o limita de timp pentru a avansa in jobul dorit, astfel incat sa fie destula vreme de acum si pana atunci ca sa desfasori actiunile necesare dar sa fie si suficient de aproape in timp astfel incat sa te mai poti bucura de reusita cand ai sa ajungi acolo.

Identifica acum, dintre toate exemplele folosite pana acum, cele doua tinte formulate temporal:
1. Vreau sa traiesc bine.
2. Vreau sa gasesc un chirias pentru garsoniera.
3. Vreau ca copilul meu sa fie fericit.
4. Vreau sa castig la loto.
5. Vreau sa castig bine.
6. Vreau sa incasez minim 250 EUR chirie pentru garsoniera.
7. Vreau ca copilul meu sa intre la Liceul Cuza.
8. Vreau sa gasesc clienti noi.
9. Vreau sa pastrez jobul asta pana trece criza.
10. Vreau sa ma insor.
11. Vreau un job in marketing in Bucuresti.
12. Vreau sa promovez sef de vanzari & marketing in fabrica asta.
13. Vreau sa devin pana la anul patronul celei mai mari fabrici de mobila din lume.
14. Vreau sa ma insor cu mama lui Michael Jackson.

Retine ca ceea ce deosebeste o tinta temporala de una fara orizont este prezenta in formularea sa a unui reper de timp. Desi poate parea o chestiune marunta, impactul asupra carierei si vietii tale poate fi foarte grav. Jumatate dintre obiectivele ratate in cariera si in general in viata se datoreaza absentei unui reper de timp sau stabilirii unui reper nepotrivit. Dintre cele 14 tinte formulate pana acum, doar doua includ cate un reper de timp: tinta nr. 9 si tinta nr. 13 din lista de mai sus. Asta inseamna ca, oricat de specifica, masurabila, ambitioasa si realista ar fi o tinta, daca nu este si fixata in timp nu se califica drept obiectiv si, implicit, nu o vei realiza in conditii care sa iti dea satisfactie.

Numai obiectivele pot fi atinse si iti pot aduce satisfactii.

Scopurile, dorintele, tintele, intentiile sunt doar obiective prost concepute, carora le lipseste ori specificul, ori ambitia, ori temporalitatea ori vreun alt atribut esential si astfel sunt condamnate sa nu poata fi atinse in conditii satisfacatoare pentru tine si cariera ta.

O alta concluzie importanta dupa parcurgerea listei de mai sus, cu cele cinci atribute ale unui obiectiv in minte, este ca nici una dintre tintele de mai sus nu intruneste toate cele cinci caracteristici deodata, deci nici una dintre ele nu se poate califica drept un obiectiv cu sanse reale de a fi atins si de a genera satisfactie.

Tinta pe care am folosit-o drept exemplu si in episodul trecut si la inceputul acestui episod a fost:

"Vreau sa obtin un job in care sa castig salariu net lunar de minim 600 de euro."

Daca ii facem rapid testul OBIECTIV SMART constatam ca aceasta formulare este:

                        DA          NU
specifica             x
masurabila           x
ambitioasa           x
realista               x
temporala                          x

Pentru ca nu intruneste toate atributele, nu se califica drept obiectiv. Daca te-ai apuca de lucru pentru atingerea acestei tinte, inchipuindu-ti ca este un obiectiv valabil si realizabil, ai toate sansele sa te gasesti in unul din urmatoarele scenarii:

A. Dupa un an iti spui ca e ok, mai ai timp, nu e nici o graba, nu ai limita de timp... Dupa doi iti spui ca e ok si daca se intampla mai tarziu... Dupa trei tot asa... Dupa patru ani de oarecari eforturi si fara rezultat constati ca nici nu mai ai cum sa castigi banii aceia, pentru ca intre timp calificarea ta nu se mai cauta in piata.

B. Dupa 3 luni, sotia te ia la intrebari Ce faci, Gicule, unde sunt aia 600 de euro, parca ai zis ca avansezi ca sa castigi mai mult, cand ai de gand?

Daca am reformula aceasta tinta ca sa includa toate cele cinci atribute ale unui obiectiv, ea ar putea deveni:

"Vreau sa obtin pana la 1 august 2010 un job in care sa castig salariu net lunar de minim 600 de euro."

Cum suna obiectivul tau imediat de avansare in cariera?

Fa-i acum testul OBIECTIV SMART, dupa modelul de mai sus. Daca nu intruneste toate atributele sau daca, luandu-le pe rand, simti ca nu e suficient de masurabil, ca ai putea sa fii mai ambitios sau ca e nevoie de mai mult realism, fa acum toate ajustarile necesare. Opreste-te apoi cateva secunde si scrie pe hartie ceea ce a rezultat.

Ai scris? Acum ai un obiectiv. De acum incolo ai toate sansele sa obtii ceva. De acum te poti apuca de pasii necesari pentru a-ti atinge obiectivul si de a avansa in cariera. De acum poti da din coada ca rechinul si vei avansa mai cu viteza. Succes!

Continuarea prezentarii tehnicilor si planului tau de avansare rapida in cariera va veni la tine curand, in numerele urmatoare din GoToMarket. E simplu de trimis asta unui prieten.
Este vremea consultantilor. Echipa de consultanti si prieteni de la BusinessMachine are sa va asiste in toate sau in oricare dintre fazele dezvoltarii afacerii dumneavoastra, tinand detaliile sub control, facand riscurile abordabile, pozitionandu-va pentru succes.
Contati pe noi ca si consultanti si prieteni pentru extinderea afacerilor. Despre BusinessMachine si cum facilitam in mod eficient si prietenos dezvoltarea afacerilor pentru organizatii ca a dumneavoastra.

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri