TimeToMarket #50 - Anticoncediere

De ce ar considera unii ca este imoral sa vrei sa iti pastrezi jobul si sa faci ceva pentru asta?  Iata un alt punct de vedere:

Un copil s-a rugat lui Dumnezeu pentru doua lucruri: sa poata pleca din satul lui amarat ca sa isi fac un rost la oras si, respectiv, sa castige la loterie. A doua zi, un negustor de la oras a trecut pe acolo si i-a propus sa il insoteasca si sa lucreze in pravalia lui. Recunoscator pentru ca i s-a implinit ruga, tanarul s-a purtat de atunci foarte corect si ca un drept-credincios.

Dupa o vreme a rugat din nou ceva pe Domnul: sa intalneasca o fata buna cu care sa se insoare si, desigur, sa castige la loterie. Iesind in strada, a intalnit fata visurilor lui, mai apoi s-au luat si au trait fericiti alaturi de copiii lor.

Intr-o zi, omul nostru s-a rugat lui Dumnezeu ca copiii lui sa ajunga foarte bine in viata iar el sa castige, totusi, la loterie. In scurt timp, fiul sau a luat premiul Nobel iar fata s-a maritat cu un negustor foarte bogat.

Batran, batran, pe patul de moarte, omul a inaltat o ultima ruga:

- Doamne, mi-ai dat in viata tot ce ti-am cerut dar mi-ai ramas dator cu castigul acela la loterie...

Din inalt, a tunat atunci o voce:

- Dar du-te, omule, macar acum si ia-ti un bilet!

Recesiunea duce la criza si criza genereaza concedieri. Recesiunea abia a inceput, asa ca si concedierile vor continua. Stam mioritic cu fundul pe maini asteptand sa se consume fatalitatea sau ne luam masuri anticoncediere si ne protejam jobul?

Criza ii poate determina pe angajati sa devina mai productivi Cel putin asa ar trebui. "Foamea indeamna pe lucrator la munca" este un adevar stravechi. Perspectiva unei viitoare inrautatiri a situatiei materiale personale sau a familiei, prin pierderea locului de munca, ar trebui sa aiba acelasi efect. Sa fii mai productiv nu inseamna neaparat sa muncesti mai mult ci sa muncesti mai bine, mai profitabil. Americanii zic despre asta "Dont work hard, work smart."

Situatia economica pe care o traversam reclama productivitate crescuta si fiecare dintre noi simte asta. Ceea ce difera de la om la om este insa masura in care el devine mai alert si mai preocupat despre performanta sa si despre pastrarea jobului. Mai difera si momentul cand se decide fiecare sa treaca in acest mod mai alert de activitate si viata. Pentru multi compatrioti,

Mie n-o sa mi se intample

... defineste inca modul in care isi abordeaza jobul si viata. Ceilalti se preocupa activ de binele lor si al familiei lor. Ca lucrurile vor merge intai mai rau, inca cativa ani, inainte de a merge mai bine nu e o chestiune de optiune ci o realitate implacabila. A o nega si a continua sa muncesti si sa te porti ca in vremuri de bunastare, convins ca esti scutit de ceea ce afecteaza intreaga omenire e la fel de putin intelept ca si a investi in noi statiuni de schi si nu in noi statiuni litorale, in fata evidentei unei perioade de incalzire globala.

M-au intrebat de la un ziar "Cat de moral este pentru un angajat sa apeleze la tactici de genul cresterii vizibilitatii in fata sefilor?" Mai intai am raspuns cu o alta intrebare: "Cat de moral este pentru un ziar sa apeleze la tactici de crestere a vizibilitatii in fata publicului platitor de abonamente si reclama?" Pai tot atat de moral pe cat de clar ca, daca nu o face, publicul isi va investi atentia si banii in alt ziar.

Daca un angajat nu se preocupa despre masura in care sefii sai sunt constienti de valoarea contributiei sale la succesul firmei, e foarte probabil ca sefii vor investi mai departe in alt angajat, care munceste la fel de mult sau de putin dar care s-a preocupat sa fie vizibil. Sefii vor face asta nu neaparat pentru ca l-ar placea pe acela mai mult ci pur si simplu pentru ca pe acela l-au remarcat iar pe primul nu.

Si acum partea a doua a raspunsului: O participanta la cursul Tine-te Bine de Scaun! ne-a spus

Tata m-a invatat sa stau in banca mea si sa imi fac treaba bine, ca sefii ma vor remarca. Asta probabil ca functiona atunci, acuma nu se mai aplica...

Vremuri noi. Strategii noi?

Strategia de supravietuire nu e deloc noua. Vremurile fac doar ca tema sa redevina acuta. Cu instructie de genul Tine-te Bine de Scaun! putem sa indreptam o inechitate, intre oamenii care isi vad de treaba lor si oamenii care isi vad de viitorul lor pe seama celor dintai. Fiecare dintre noi avem parte, la locul de munca dar si in viata, si de unii si de altii. Cei din urma sunt nascuti cu o mai mare flexibilitate vertebrala si cu talentul natural de a remarca si a utiliza toate oportunitatile din care ei pot castiga un avantaj, chiar daca e pe seama altora.

Pregatirea activa anticoncediere e gandita pentru cei care isi vad de treaba lor. Ii invata cum sa se protejeze de ceilalti si sa concureze cu ei de la egal la egal atunci cand se va alege cine pleaca si cine ramane in firma. Prin prezentarea si discutarea a 35 de situatii reale, clarificam cursantilor 3 categorii de lucruri:

- Cum s-a ajuns in aceasta situatie care genereaza concedieri, cum gandesc si cum vor actiona in continuare sefii lor si cei care se preocupa de supravietuirea firmelor in care lucreaza, astfel incat cursantii sa stie pentru ce sa se pregateasca in viitorul apropiat

- Cum gandesc si cum actioneaza efectiv (si impotriva lor) acei colegi care apartin categoriei cu coloana flexibila, pentru ca cursantii sa poata detecta si combate tacticile celorlalti

- Cum sa isi alcatuiasca si sa puna in aplicare imediat un plan de actiuni anticoncediere specifice propriei situatii, care sa conduca la o pozitionare mai favorabila in echipa si in firma.

Vrea angajatul romanesc sa faca ceva ca sa-si imbunatateasca pozitia in firma?

Este inca devreme pentru a trage concluzii statistice pentru Romania. Statistica insumata a celor care au participat pana acum la programe de instruire anticoncediere in Austria, Cehia, Slovacia si Ungaria arata ca participantii au fost in proportie de 69% tineri (18-27 ani), activau in productie sau vanzari in proportie de 52% dintre 21 de domenii de activitate diferite, au venit in proportie de 61% din firme foarte mari sau foarte mici dintre 6 categorii de firme (dupa marime) inregistrate ca loc de munca. Dar asta e la ei... ce stiu ei cum e la noi...

E imoral sa-ti pastrezi jobul?

Ni s-a reprosat ca ar fi imoral sa instruim oamenii despre cum sa isi creasca sansele sa nu fie concediati. Pentru ca, vezi Doamne, asta inseamna ca omul astfel instruit va face sa fie concediat altul si nu el... Pai daca in acest context intelegem prin moralitate convingerea unora ca nu mai au nimic de invatat si refuzul lor de a incerca sa inteleaga cum actioneaza deja altii impotriva lor si sa se protejeze, alternativa pentru ei la o asemenea instruire este sa-si pastreze neatinsa moralitatea inainte, in timpul si dupa concediere; sunt sigur ca familia lor ii iubeste pentru moralitatea lor si asta conteaza cel mai mult, la urma urmei.

Tehnici de pastrare a jobului

Iata cateva exemple mai jos, pe scurt, dintre cele 7 obiceiuri proaste si care conduc la concediere, cele 10 atribute ale angajatului preferat, 10 tehnici curate anticoncediere si 25 de tehnici practice de pastrare a jobului:

Un obicei prost: Indisponibilitatea

Nu e bine sa intarzii. Suna comunist? Suna a sef obsedat de control? Ei bine, orice sef apreciaza sa poata sti pe cine conteaza si cand. Sa nu intarzii nu inseamna neaparat sa nu vii la servici la ora 11; n-ai decat dar daca ai anuntat ca vii la 11-00 sa nu vii la 11-30, ca seful vrea sa plece la 11-05 la o intalnire planificata pentru 11-30 la care vrea sa te ia si pe tine. Daca seful stie ca vei fi la un client la ora 4-00, apoi te suna la 4-45 sa te intrebe cum a fost si tu ii spui ca ajungi imediat la client ca ai fost prins in trafic, cat de bine crezi ca o sa se simta el despre tine? Pai foarte prost...

Un atribut apreciat de sefi: Atitudine de tip "Se poate!"

Credeti-ma, putine lucruri deranjeaza mai tare pe un sef decat sa-i spui de ce nu se poate sau de ce e greu sau de ce n-o sa iasa ceea ce tocmai ti-a cerut sa faci. Oh, dar cine ar spune asa ceva? Desigur... Ia mai ganditi-va...

O tehnica valoroasa: Raporteaza-ti realizarile

Un participant la programul de instruire anticoncediere Tine-te Bine de Scaun! lucreaza la o agentie imobiliara. Pentru ca recesiunea a lovit tare acest domeniu de activitate, omul nostru si-a zis ca o sa urmeze reduceri de personal si s-a inscris la instruire. La putin timp, sefa agentiei i-a adunat pe agenti si le-a comunicat ca nu mai merg vanzarile si nu ii mai poate tine pe toti deci vor avea peste doua saptamani o discutie despre cine sta si cine pleaca. Daniel a facut in doua saptamani cateva dintre lucrurile invatate, inclusiv o lista cu realizarile agentiei in ultimul an si cu contributia lui la acestea. Dupa doua saptamani, la sedinta, colegi lui au venit cu emotii; Daniel a venit cu un raport. Au fost disponibilizati 5 din 6 agenti; numai Daniel a ramas.

O tehnica foarte utila: Fumeaza si asculta

Iesi in micile (si mai mult sau mai putin desele) pauze de fumat cu colegii tai. Chiar daca nu fumezi - ceea ce si recomandam - poti sa fumezi o cafea, un suc, un covrig sau o ciunga si sa participi la aceste mici dar intotdeauna intense adunari. Si daca tot participi, asculta! Nu esti acolo ca sa vorbesti, ci ca sa asculti. Vei fi surprins de cate lucruri utile ai sa afli.

Viata e o loterie. Daca vrei o sansa sa castigi, ia-ti un bilet! Participa la Tine-te Bine de Scaun!

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri