TimeToMarket #29 - Ce afacere se potriveste profilului meu?

Seria Start-Up – episodul II:  Vrei sa incepi o afacere... dar ce fel de afacere sa fie?

Doi sultani stau de vorba :
- Ali, tu cum alegi, seara, cu care dintre cele treizeci de concubine ale tale sa te culci?
- Eh, simplu, arunc peste ele o galeata cu apa rece si o aleg pe cea din care iese cel mai mult abur!

Am aflat in numarul trecut din "Seria Start-Up" de la BusinessMachine ca o companie trebuie sa se astepte in primul an de functionare sa fie pusa in fata a trei teste majore:
• tentatia infidelidatii fata de conceptul initial,
• proba fortei financiare,
• testul dimensiunii pipe-line-ului. 
Am aflat tot acolo si ce trebuie facut ca sa trecem cu bine testele si sa supravietuim primului an. [Citeste GoToMarket #27 - Sfaturi pentru start-up]
Am presupus atunci ca tinerii antreprenori luasera deja decizia despre profilul afacerii in care s-au lansat.  Dar cum oare isi alege un viitor antreprenor ce anume ar fi cel mai bine sa faca viitoarea sa companie?  Si ce anume sa nu faca...?  Cum sa aleaga dintre atatea optiuni...?  Ca si cu haremul de mai sus, exista si in acest caz o metoda simpla pentru a face alegerea cea mai buna si in cunostinta de cauza.  Metoda cere insa un pic de rabdare, trebuie aruncate mai multe galeti de apa...

Mai intai: Care sunt domeniile in care se lanseaza cele mai multe start-up-uri astazi si ce putem comenta despre acestea?
Lista domeniilor in care ni s-a cerut noua recent asistenta pentru proiecte start-up include:
- internet cafe – a trecut rau vremea lor (si le-am spus viitorilor antreprenori...)!
- software (programare) – e simplu de pornit dar am vazut foarte putini reusind si nu intotdeauna din ratiuni de business
- comert – intotdeauna o idee buna; daca specificul marfii este inspirat ales, afacerea poate creste rapid (avem ceva de spus despre asta...)
- comert electronic – poate cea mai buna idee azi!
- turism – o piata in crestere
- constructii – multe echipe care au lucrat deja cateva proiecte in anii din urma, hotarasc sa isi "oficializeze" operatiunea, formand o firma
- servicii –  pentru clienti ai nostri fotografia de arta, serviciile de traducere, serviciile de securitatea datelor s-au dovedit domenii inspirat alese

Si acum, tanarul viitor antreprenor se intreaba: "Ce fel de afacere ar trebui sa aleg EU?"  Stiti deja ca lumea e plina de posibilitati pentru cineva care vrea sa inceapa o afacere. Cum puteti alege profilul de afacere care vi se potriveste cel mai bine?  Acest articol cu siguranta are sa va ajute. Dupa ce veti reusi sa luati pe rand cele 5 decizii de mai jos, veti avea o idee mult mai clara asupra tipului de afacere pe care vreti sa o incepeti.  Pentru ca acest articol sigur poate fi util cel putin unui prieten al dumneavoastra, nu ezitati sa i-l expediati.

Alegerea 1: Vanzare en-gross sau vanzare cu amanuntul?
Unde doriti sa va pozitionati in lantul de distributie? Aveti in principiu de ales una dintre doua alternative:
- Comercializare de produse direct catre multi consumatorii finali care cumpara fiecare, de obicei, in cantitati mici 
Sau
- Cumparare de bunuri en-gross (de obicei in cantitati mari) de la producatori sau importatori si vanzarea bunurilor catre retail si alti distribuitori.

Alegerea 2: Franciza sau afacere independenta?
Multe companii dezvoltate ofera francize, care sunt practic replici ale modelului initial, constituit de compania-mama.
Achizitionand o franciza cumparati dreptul de a vinde intr-o anumita zona bunurile si/sau serviciile companiei mama, sub numele si brandul (cunoscute) ale acesteia, dupa metodologia deja pusa la punct de aceasta. In afara de plata unei taxe de franciza trebuie sa platiti periodic catre francizor redevente si, poate, alte taxe aditionale. Trebuie sa respectati de asemenea termenii contractului de franciza, care de obicei va ofera un cadru foarte precis pentru felul in care veti derula afacerile. 
Practic, alegand franciza scapati de muuulta bataie de cap si urmati din prima pana in ultima zi un model deja verificat si perfectionat de altii inainte.  Deci riscuri de business relativ mici, afacerea e foarte probabil sa mearga.  Costurile vor ramane insa relativ mari de-a lungul intregii perioade de operare a francizei si numai un volum ridicat al vanzarilor va putea sa va asigure o valoare mare a profitului.
O afacere independenta va solicita substantial imaginatia, cere o foarte atenta evaluare a riscurilor si o buna planificare de tip "what if...?".  Intr-o afacere independenta porniti la drum cu riscuri mai mari dar si cu sanse frumoase de a face bani.  Dupa cativa ani, cand afacerea merge bine, puteti lua in considerare chiar sa vindeti dvs. francize...

Alegerea 3: Produse sau servicii (sau un amestec din amandoua)?
Daca va orientati catre o afacere de tip liber profesionist, de exemplu dentist, contabil sau avocat, afacerea dumneavoastra va gravita in jurul serviciilor oferite dar exista si profesionisti care au oportunitatea sa ofere clientilor pe langa servicii si produse conexe. Daca, de exemplu, sunteti fotograf  va puteti hotara sa vindeti si aparate foto, rame pentru fotografi sau filme foto.
Daca nu sunteti liber profesionist, cand va ganditi sa incepeti o afacere, decizia de a va axa pe produse ori pe servicii va poate fi simplificata daca aveti vreun talent innascut sau exista ceva anume care va place sa faceti cel mai mult.

Ce v-ar face cel mai fericit:
- Sa invatati pe cineva cum sa faca ceva,
- Sa faceti ceva pentru ei, sau
- Sa le oferiti produsele de care au nevoie pentru a-si putea face singuri treaba?

Sfat general valabil:  NU va bazati decizia pe nivelul talentului pentru vanzari!  Este absolut irelevant daca va place teribil sau daca urati teribil sa vindeti; indiferent de tipul afacerii pe care o incepeti, veti fi implicat in vanzari.

Ati luat pana aici deja trei decizii despre profilul afacerii pe care e bine sa o incepeti.  Mai sunt numai doua decizii de luat, care va vor face alegerea unei afaceri mult mai usoara.  Selectarea oportunitatilor de afaceri si gasirea afacerii potrivite devin mult mai simple atunci cand stiti mai exact ce sa cautati.

Alegerea 4: Afacere care cere vitrina la strada sau afacere care se desfasoara in locatii care nu au nevoie de vizibilitate?
Daca v-ati hotarat ca afacerea dumneavoastra sa se ocupe cu vanzarea de produse, aveti nevoie de un fel sau altul de vitrina, indiferent daca magazinul este real sau virtual, ca de exemplu un site de comert online.  Multe afaceri de succes le au pe amandoua (si magazin real si magazin virtual) si astfel isi cresc numarul de clienti.  Altii "imprumuta" o vitrina prin simplul fapt ca isi distribuie produsele prin firme de distributie, isi vand produsele in piete si targuri sau prin folosirea magazinelor online ale altora.

Daca va hotarati sa incepeti o afacere care vinde servicii, aveti uneori posibilitatea sa va alegeti daca va trebuie o vitrina sau nu. O frizerie, de exemplu, are nevoie de vitrina si locatie buna dar o gama larga de alte servicii sunt intreprinse chiar la sediul clientului sau intr-o locatie mai anonima, de la curatenie pana la decorarea gradinii sau consultanta financiara.  In timp ce dumneavoastra aveti desigur nevoie de un birou, o vitrina nu este intotdeauna neaparat necesara.

Unele servicii pot fi oferite la telefon sau prin internet, cum ar fi serviciile oferite de asistenti virtuali sau consilieri de afaceri.  Aceste afaceri  depind de cele mai multe ori de o vitrina virtuala pentru a atrage clienti.

Alegerea 5: In ce industrie/domeniu?
Pentru a simplifica aceasta alegere, iata un

SFAT FOARTE IMPORTANT: alegeti-va un domeniu nu doar pentru ca e "cool", alegeti-l pentru ca aveti (a) experienta, (b) cunostinte "tehnice" sau  (c) clienti in acel domeniu sau acea industrie.

Daca nu tineti cont de acest sfat, este foarte probabil ca o mare parte a timpului si banilor dumneavoastra sa fie alocate instruirii in noul domeniu in loc sa fie alocate noii afaceri; chiar mai rau, este foarte posibil sa faceti greseli costisitoare, de la inceput, din cauza lipsei de cunostinte in domeniul respectiv.

Si, in sfarsit, tipul de afacere castigatoare esteeee…

Acum sunteti gata sa va definiti profilul de afacere care vi se potriveste.  Sa presupunem de exemplu ca v-ati propus sa incepeti o afacere...

1. de vanzare cu amanuntul,
2. independenta,
3. bazata pe produse,
4. care dispune de vitrina si
5. are legatura cu gradinaritul.

Atunci, afacerea pe care ati putea sa o incepeti s-ar putea materializa in  magazine cu scule si materiale pentru gradina plus, eventual, produse si servicii conexe cum ar fi sere sau consiliere pentru gradinarit.

Puteti observa ca va ramane inca la dispozitie o gama variata de optiuni pentru a va exprima creativ dar am scazut radical numarul optiunilor false, prin identificarea si definirea profilului de afacere care vi se potriveste cel mai bine.  Ati facut deja cativa pasi rapizi inainte pe drumul spre startul afacerii, in loc sa bateti inca pasul pe loc printre sute de variante derutante... 

Felicitari, cu numai cinci galeti de apa rece ati identificat rapid optiunea cea mai sexy!

Urmatorul pas pentru a va bucura incepand de la noapte de alegerea facuta?  Alcatuiti un Plan de Afacere.   Despre asta, insa, intr-un episod urmator din "Seria Start-Up" de la BusinessMachine.

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri