TimeToMarket #26 - 7 secrete pentru a obtine gratuit aparitii in presa

Pe cine iubeste presa?  Pe cine merita, desigur.  Cum facem sa meritam si noi?...

Un om s-a prezentat la medic pentru ca se simtea tot mai rau.  Doctorul l-a examinat si i-a recomandat si un set de analize inainte de a se pronunta, asa ca l-a rugat sa revina intr-o saptamana.  La termen, omul intra in cabinet si medicul, foarte amabil, il invita pe un fotoliu, ii ofera o apa minerala si in cele din urma ii spune:

- Domnule, avem gata toate rezultatele analizelor, unele le-am facut de doua ori ca sa fim siguri si, coroborand si cu examinarea, pot sa va spun ca azi am doua vesti, una buna si una rea...
- Sa incepem cu cea rea, doctore, ca sa terminam intr-o nota pozitiva.
- Bine, vestea rea este ca aveti o boala incurabila, intr-un stadiu foarte avansat, neoperabila, mai aveti de trait cam 5-6 luni... din pacate...
Omul nostru intra in soc, e chemata sora, e stropit cu apa, i se face o glucoza intravenos si isi revine.
- Doctore, inteleg ca exista totusi si o veste buna... reuseste acesta sa ingaime
- Da, zice doctorul, a intrat fie-mea la facultateeeee!

De ce sa cheltuiti o avere pe reclama care de multe ori nu functioneaza, cand puteti obtine publicitate gratuita folosindu-va de PR?

Iubesc PR-ul pentru ca desi este gratis iti permite sa ajungi in mintea si inima a sute sau milioane de oameni. De asemenea te poate face faimos si oamenii vor incepe sa te recunoasca la tot pasul.  Am sa va impartasesc in continuare 7 lucruri esentiale pentru promovarea dumneavoastra, a companiei si a produselor sau serviciilor dumneavoastra cu ajutorul PR-ului.

Cele mai multe comunicate de presa pe care jurnalistii le primesc sunt compuse absolut dezastruos.
Ca in orice banc bun, avem doua vesti.  In primul rand, vestea proasta: 99% din comunicatele de presa trimise catre media ajung la gunoi. Da, 99% - si ganditi-va ca multe sunt scrise de "profesionisti de PR" cu pretentii si care incaseaza destul de la clientii lor. Este o pierdere de timp si bani. Este de asemenea o risipa de copaci.
Vestea buna: 1% din comunicatele de presa conduc catre un articol sau un interviu de mare impact.  Acestea 1% au o serie de elemente in comun; iata in continuare 7 dintre ele:

1. Intrati in pielea unui jurnalist.
Redactorul este cel care va citi comunicatul dvs. de presa; puneti-va in locul unui jurnalist sau editor si, cand scrieti un comunicat de presa, aveti grija ca acesta sa raspunda la nevoile lor. Daca exista un secret in a face PR cu scucces, acela este de a raspunde la nevoile jurnalistilor. Toata lumea considera ca PR-ul este un lucru dificil dar l-ar considera altfel daca ar intelege ca in fiecare zi acesti jurnalisti se chinuie sa isi umple ziarele, revistele, emisiunile de radio si TV cu informatii utile si necesare audientei lor. Daca ii ajutati sa faca asta va garantati incet, incet recunoasterea lor si acoperire pozitiva.
Cum va dati seama care sunt nevoile lor? Ganditi in felul urmator: toti acesti jurnalisti sunt presati de editorii lor sa gaseasca subiecte care sa fie interesante pentru cititori/ascultatori/telespectatori. Prin urmare, satisfaceti nevoia jurnalistilor prin satisfacerea nevoilor publicului lor. Daca tintiti o revista pentru femei, trebuie sa va ganditi la o poveste care sa fie interesanta pentru cititoare. Daca tintiti un show radio care se difuzeaza dupa amiaza, trebuie sa va ganditi la o poveste care sa fie interesanta pentru oamenii care asculta radio in masina in drum spre casa.
Daca dumneavoastra ati citi revista sau asculta show-ul de radio, ce subiect ar fi cel mai interesant pentru dvs.? Raspundeti la aceasta intrebare si aveti raspunsul pentru subiectul comunicatului de presa.

2. Presa, credeti-ma, chiar nu este interesata de Dvs. sau de afacerea Dvs. – dar IUBESTE TERIBIL o poveste buna.
Adevarul este ca acesti jurnalisti nu prea sunt interesati in mod deosebit de istoria romantata a companiei, de afacerea, produsele sau serviciile oferite de Dvs… De aceea sunt destinate cosului de gunoi comunicate de presa cu continut de genul:

"Companie judeteana sarbatoreste 12 ani de existenta..."   sau

"ABC Kestii Impex s.r.l. numeste un nou Director General..."

Sunt lucruri plictisitoare, acceptati asta.  Asa ca depasiti supararea ca presa nu este interesata de afacerea dvs. si gasiti o poveste legata de subiectul respectiv care sa fie interesanta pentru ei (jurnalistii o denumesc "unghi de abordare").
De exemplu, daca directorul general X ar sarbatori numirea lui in functie pictand intreaga cladire in roz sau facand cadou celor mai buni angajati o operatie estetica sau o saptamana in Bahamas, asta ar fi preluata de catre presa imediat. Ca si in marea parte a restului marketingului, in PR cel mai important este sa fi creativ si sa ai o viziune de ansamblu asupra lucrurilor.
 
3. Titlul este cea mai importanta parte a unui comunicat de presa.
Primul lucru pe care il vede un jurnalist este titlul si daca acesta nu ii atrage atentia, comunicatul dvs. de presa sigur nu va fi citit si deci nici publicat. Titlul trebuie sa fie indraznet si interesant. Mai presus de toate, trebuie sa se evidentieze fata de toate celelalte comunicate de presa. De exemplu, daca vindeti un supliment alimentar care combate indigestia, care dintre urmatoarele comunicate de presa credeti ca va fi luat in seama:

"Un nou supliment alimentar previne indigestia"     sau

"De ce unele mancaruri va explodeaza in stomac?"

O buna optiune este sa scrieti titlul dvs. in concordanta cu titlul publicatiei pe care o tintiti.  Un alt sfat este despre "bold": motivul pentru care ziarele folosesc bold este acela de a atrage atentia cu titlurile lor. Puteti folosi aceeasi tactica pentru a atrage si dvs. atentia jurnalistilor vizati.

4. Formatul corect al unui comunicat de presa.
Sunt desigur mai multe "scoli" (ca si la samba) dar iata regulile noastre de aur pentru forma unui comunicat de presa:
- Asigurati-va ca titlul este mare si ingrosat
- Incercati sa faceti in asa fel incat comunicatul de presa sa incapa pe o singura pagina
- Folositi paragrafe scurte
- Folositi un limbaj simplu care sa capteze atentia celui care citeste . Propuneti-va sa scrieti communicate de presa diferite pentru tipuri diferite de media.  De exemplu, folositi pentru aceeasi poveste o abordare diferita pentru a un ziar de scandal decat pentru a tinti o publicatie de afaceri.
- Introduceti data si cuvintele "Pentru Publicare Imediata" ingrosat in partea din stanga sus a paginii
- Includeti un apel la actiune la sfarsitul comunicatului. Exemplu: "Dl. Director General X este disponibil pentru a face declaratii. El a aparut frecvent in media locala/nationala si este un orator excelent. Daca doriti sa realizati un interviu sau aveti nevoie de informatii suplimentare, va rugam sunati la 89890001".
 
5. Urmati intotdeauna comunicatul de presa cu cate un apel telefonic la fiecare redactie.
Relatiile Publice sunt la fel ca si alte forme de marketing – trebuie sa fiti perseverent.
Jurnalistii sunt de obicei foarte ocupati (cand nu sunt la bere) deci faptul ca nu au observat comunicatul dvs. de presa sau nu v-au contactat nu inseamna ca nu sunt interesati de informatia pe care o aveti de oferit.

6. Deveniti peste noapte un Expert de Talie Internationala!
Cei mai multi oameni cred ca singurul mod de a avea un PR bun este acela de a inventa o poveste; avem o veste buna pentru ei - exista si alta cale. Pentru aceasta trebuie sa va pozitionati ca expert in industria dvs. Pozitionare in sensul modului in care sunteti perceput de ceilalti.
Indiferent de profesia dvs., exista cel putin un domeniu in care sunteti un expert.  Daca lucrati de 10 ani in IT, contactati presa inainte ca delegatia romana sa plece la CeBIT 2007 si anuntati-va disponibilitatea de a comenta in cunostinta de cauza cum trebuie folosite la Hanovra resursele puse la dispozitia delegatiei de catre finantatorii straini. Un membru al echipei noastre, specialist in consultanta de afaceri in IT, a facut asta si l-au chemat iute la Radio Romania sa isi dea cu parerea in direct...  Daca sunteti contabil, anuntati presa ca sunteti gata sa le dezvaluiti ce greseli trebuie sa evite cititorii in legatura cu proaspat lansatul set de noi reguli, taxe si impozite.  Am facut asta pentru un client, tintind media online si situl sau www.expertus.ro a urcat ca racheta pe un ametitor loc 4 in "trafic ranking" cu peste 30,000 de vizitatori pe saptamana.  Ati prins, desigur, sensul…  Iata ca PR-ul poate fi si atat de simplu.
 
7. Asigurati-va ca folositi "Testul Celor 9 Elemente de Valoare" pentru fiecare comunicat de presa.
Aceasta grila o folosesc jurnalistii ca pe o "regula a mainii drepte" si cu ea iau de cele mai multe ori decizia primei alegeri intre cele 95% din comunicate care merg la gunoi din prima si, respectiv, cele 5% dintre care vor selecta apoi unul sau doua pentru publicare.  Aplicati de fiecare data testul pe comunicatul dvs. inainte de a-l expedia; altfel, v-ati cam chinuit degeaba pana aici.

Cum aflati cele 9 elemente de testare?  Au sa va vina, desigur, cateva idei... Ati putea chestiona cativa jurnalisti, care - daca e bere destula - s-ar putea sa va spuna... Sau ati putea sa ne intrebati pe noi care va vom spune despre ele pe gratis, pentru ca noi nu bem bere... niciodata... sau... in fine... unii dintre noi...

Disclaimer - Pentru jurnalistii care se vor considera ofensati de asocierea lor cu termenul "bere" avem doua vesti si ambele bune: sunt invitati sa ne contacteze urgent pentru a afla seara cand sunt asteptati cu mare placere la BusinessMachine. Conducerea companiei noastre face cinste.

Domeniile pentru care am desfășurat angajamente de instruire practică și consultanță managerială:

Cursuri aplicative

Vânzări accelerate
"Nu există vânzători buni si vânzători slabi; există oameni care conving și alții care se lasă convinși."

Acces rapid în piețe noi
"Firmele de succes nu investesc în marketing pentru că au bani, ci au bani pentru că investesc în marketing."

Middle-management: importanța conducătorilor de echipe 
"Performanțele afacerii depind de profesionalismul mananagerilor intermediari."

P4P (pay for performance) - motorul creșterii performanței
"Cel mai eficient și modern sistem de recompensare a personalului, satisfăcător atât pentru angajat cât și pentru patronat."

TimeToMarket (RO)

#78: Dupa lege, religie, ratiune si emotii, ce mai cumparam?

Omul mileniului III se percepe pe sine tot mai mult drept un individ unic și irepetabil, cu personalitatea și sensibilitățile sale, care îl definesc ca om. Surprinzător – sau nu – oamenilor pare să le fie bine așa, acest nou comportament, ne-rațional și bazat preponderent pe EMOȚII nu este și disfuncțional. Realitatea obiectivă însă nu se schimbă, doar percepția noastră despre ea. Acceptând emoțiile, sentimentele și dorințele drept ceea ce sunt nu trebuie, totuși, să devenim o țintă și mai ușoară tehnicilor consumeriste îndreptate asupra noastră.

Cât de liber mai decidem? [citeste tot]

Date contact

Adresa:
Bd. Libertății nr. 1,      Intrarea 2, Et. 4, Ap. 34,      Cod Postal 040127, Sector 4, București, România
Tel:
+4 0 721 228 331
E-Mail:
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web:
www.businessmachine.ro

markerGăsește-ne pe hartă

Prietenii nostri